از نقش جهان تا کامپیدولیو
محورهای موضوعی : معماری
1 - دانشجوی دکتری معماری، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: هویت معنوی, مجموعه های کالبدی- فضایی, معنویت قدرت حاکم, تناسبات و محاوره فضایی, نگرش معناگرا, Spiritual identity, government spirituality, spatial – physical assemblies, spatial proportions and dialogue,
چکیده مقاله :
معماری یکی از راههای شناخت مکانت و ارزش بسیاری از موضوعات در واصل گردانیدن انسان به آرمانهای معنوی است. در وصول به آرمان انسانی، شناخت جایگاه وی در عالم بسیار مهم است که آن را به هویت تعبیر کرده اند. هر آنچه به احراز هویت معنوی انسان انجامیده از دیر باز مورد توجه بوده، هنر یکی از اصلی ترین آنهاست که در مورد سبک های معماری نیز مصداق دارد. این مقاله با مطالعه تطبیقی شیوه شهرسازی رنسانس و مکتب اصفهان دوره صفویه، پاسخی مشترک برخواسته از نیازهای انسانی یافته. ابتدا نحوه توسعه و گسترش اصفهان دوره صفویه و رم دوره رنسانس مقایسه و سپس ارتباط مراکز قدرت سیاسی با مراکز مذهبی بررسی شده است. بررسی تناسبات و محاوره فضایی اجزا و عناصر شکل دهنده و بررسی تطبیقی نگرش معنا گرایانه در طراحی دو میدان تبیین قالب های مشترک مراتب عالی و روحانی هنر خواهد بود.
Art is a motive for achiving the aim and creating successful and permanent works certainly originating from human nature. Also this is the case in relation to architectural styles, i .e . all of them are in the human range but as a whole they reach God. In defining the architecture, it is consumer concern, i . e .mankind must be considered. So , God spirit deposited and reflected in mankind, should be studied and analyzed as the common aspect of all affairs including architecture at large and by this , humans can become close together. This article tries to find the above-said common aspect arising from human needs by conducting a comparative study about urban planning methods of the renaissance period and Isfahan school (of architecture). In order to do this, at first the manner of development and expansion of Isfahan city in Safavieh era has been compared with that of Rome City in the renaissance and then the relationship between political power centers and religious centers has been addressed. Studying the spatial proportions and conversation of the elements shaping 2 squares Naghsh-e-Jahan and Compidoglio would Clarify the common frames of art high spiritual rank.
اردلان، نادر – بختیار ، لاله، (1380) ،"حس وحدت"،ترجمه حمید شاهرخ ، نشر خاک، چاپ اول
2-استیرلن ،هانری، (1377) ،"اصفهان تصویر بهشت"،ترجمه جمشید ارجمند ، نشر و پزوهش فرزان روز ، چاپ اول
3- الهامی، محسن، ( 1377)، "آرمان شهر سپهری" ،مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی پایا ، چاپ اول
4- بورکهارت، تیتوس، (1369) ،"هنر مقدس"، ترجمه جلال ستاری، انتشارات سروش، تهران
5- توسلی، محمود – بنیادی، ناصر، (1371) ، "طراحی فضاهای شهری"، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران ، چاپ اول
6-توسلی، محمود، (1376) ،"توسعه و معیارهای طراحی فضاهای شهری"، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، چاپ اول
7- حبیبی، سید محسن، (1378)،" از شار تا شهر" ، انتشارات دانشگاه تهران- چاپ دوم
8- گاردنر، هلن، (1374)، "هنر در گذر زمان" ،ترجمه محمد تقی فرامرزی ، مؤسسه انتشارات آگاه، چاپ سوم
9- گیدئین، زیگفرید، (1374)، " فضا، زمان، معماری" ، ترجمه دکتر منوچهر مزینی ، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم
10- موریس، جیمز، (1368)، "تاریخ شکل شهر" ، ترجمه راضیه رضازاده ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، چاپ اول
11-معماریان، غلامحسین، (1384) ،"سیری در مبانی نظری معماری"، انتشارات سروش دانش، چاپ اول
12- نقی زاده ، محمد، (1384)، "مبانی هنر دینی در فرهنگ اسلامی" ، جلد اول ،دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،چاپ اول
13- هردک ، کلاوس، (1376)، "ساختار شکل در معماری اسلامی ایران و ترکستان" ،ترجمه محمد تقی زاده مطلق ، انتشارات بوم ،چاپ اول
_||_