نقش پژوهش در فــرآیند آموزش طراحی معمــاری
محورهای موضوعی : معماری
محمد شریف شهیدی
1
(
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس
)
محمدرضا بمانیان
2
(
استادیار دانشکده معماری، دانشگاه تربیت مدرس
)
مهزاد یالپانیان
3
(
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
)
کلید واژه: Architectural design, concept, آموزش معماری, پژوهش, Research, طراحی معماری, Architectural Training, طرحمایه,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر به نقش پژوهش در فرآیند آموزش طراحی معماری پرداخته است. با نگاهی به پیشینه تحقیق، ابتدا پنج مدل مختلف طرحمایه- آزمون، تجزیه و ترکیب، تجربی، منطقی و تداعی گرا که نشانگر رابطه بین پژوهش و طراحی است مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه به بررسی مدلهای کارآمدتر در آموزش طراحی بر اساس مولفه های پژوهش پرداخته خواهد شد. در این مدلها، تاثیر پژوهش در سه مرحله پیش از طراحی، حین طراحی و بعد از طراحی مورد ارزیابی قرار می گیرد. انجام این مراحل می تواند بینشی جدید نسبت به فرآیند طراحی معماری و ارتباط آن با تدریس معماری ایجاد نماید. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند با تاکید بر نقش پژوهش در آموزش معماری به کارآمد سازی آموزش طراحی معماری پرداخته و پس از تطبیق با شرایط و ویژگیهای حاکم بر نظام آموزش فعلی ایران، بعنوان الگویی مناسب برای ارتقاء سطح کیفی آموزش طراحی معماری قلمداد شود.
In this article, the role of research of architectural design training has been considered, at a glance at research literature, first five different models of concept, experiment, analysis, experimental, logical and association have been considered as a relation between designing and researching. Following the argument, it will be proceeded to more effective models depended on research elements in design training. In these models, the effect of research evaluates in three steps: before designing, during designing and after designing. Five proposal artistic, conceptual, emotional, comparative, analytical and systematic models can apply the process of design training for the use of research. The performance of these steps can produce a new insight with respect to architectural teaching. The result of the recent researchs with with emphasis to the role of research in architectural training can proceed to efficiencies of the architectural design and after comparing to the present conditions od education system of Iran can figure as a proper symbol for promoting the quality of the architectural design training.
_||_