سیر تحول نظریه های مرتبط با حمل و نقل درون شهری
محورهای موضوعی : معماریخشایار کاشانی جو 1 , سید مجید مفیدی شمیرانی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: TOD, رشد هوشمند, smart growth, وونرف, حمل و نقل پایدار, دهکده حمل و نقلی, توسعه حمل و نقل همگانی مدار, Woonerf, Sustainable Transportation, Transit Village,
چکیده مقاله :
حمل و نقل همواره یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر ساختار شهرها بوده است. اما بویژه در یک سده اخیر با گسترش انواع وسایل نقلیه موتوری و تغییرات فزاینده جمعیتی به یکی از اصلی ترین مشکلات شهرنشینی بدل گردیده است. رویکردهای نظری به حمل و نقل درون شهری نیز طی دوره های زمانی مختلف از روندی متفاوت برخوردار بوده است. پژوهش حاضر، بررسی روند تحول نظریه های مرتبط با حمل و نقل درون شهری است که با مطالعه اسنادی و با استفاده از جدیدترین و معتبرترین منابع انجام گرفته است و بر مبنای مشابهت های موجود، ایده های نظری حمل و نقل درون شهری در سه دوره زمانی دسته بندی گردید. نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد در قرن گذشته یک تغییر جهت گیری کلی از حمل و نقل خودرو مدار به سمت گسترش شبکه های حمل و نقل همگانی و توسعه در نواحی پیرامونی آنها به وجود آمده است.
Transportation has always been one of the most significant aspects on the urban structure. particularly since the last century after introduction of motor vehicles and population increase, transportation is turned to one of the most critical struggles in the contemporary urban life. Also, theoretical approaches to intercity transportation had diverse course of action in different periods. The purpose of this research is to study the course of development theories that are related to the intercity transportation through documentary research. based on existing similarities, different theories have been classified in three periods; from beginning of urbanization until 1910, 1920 to 1970 and after 1980. In the first period, the main theories on development of transportation networks are focused on, in the second, the relation between walking and riding movements and developing of motor vehicles roads is paid attention to, while in the last period, transit oriented development and sustainable transportation are investigated. The results demonstrate that; the main changed attitude is emerged from automobile oriented transportation towards transit networks and developing of the adjacent districts in the last century, and at present the emphasis is on the effect of transportation on quality increase of urban areas and developing pedestrian oriented spaces.
1- اوستروفسکی، واتسلاف، (1371)، "شهرسازی معاصر از نخستین سرچشمه ها تا منشور آتن"، ترجمه لادن اعتضادی، چاپ اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی
2- پاکزاد، جهانشاه، (1386)، "سیر اندیشه ها در شهرسازی (2)؛ از کمیت تا کیفیت"، چاپ اول، تهران: شرکت عمران شهرهای جدید
3- Clark, C. (1957), “Transport: maker and breaker of cities”, town planning review, No. 28, PP. 237-250
4- Dittmar, Hank et al.(2004), “An Introduction to Transit-Oriented Development”, The New Transit Town; Best Practices in Transit-Oriented Development, Edited by Hank Dittmar & Gloria Ohland, Washington, London: Island Press, pp 1-18
5- Jacobs, Jane (1993), “Tod und Lebengrober Amerikanischer Stadte”, Frankfurt: Verlage uhlstein GmbH
6- M.Daisa, James (2004), “Traffic, Parking and Transit- Oriented Development”, The New Transit Town; Best Practices in Transit-Oriented Development, Edited by Hank Dittmar & Gloria Ohland, Washington, London: Island Press, pp 113-130
7- Tange, Kenzo (1970), “Architecture and Urban Design”, Zurich: Verlag Fur Architekture Artemis
8- http://courses.umass.edu/latour/2007/hand/index.html
9- http://en.wikipedia.org/wiki/principles of intelligent urbanism (PIU)
10- http://en.wikipedia.org/wiki/smart growth
11- http://en.wikipedia.org/wiki/sustainable transport
12- http://en.wikipedia.org/wiki/transit-proximate-development
13- http://en.wikipedia.org/wiki/Woonerf
_||_