ارزیـابی و تحلیل اثربخشی پل های عابر پیاده درون شهری
محورهای موضوعی :
معماری
هاشم نیکو مرام
1
,
حسین وظیفه دوست
2
,
سروش خانی
3
1 - دانشیار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - استادیار، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد ،رشته مدیریت شهری از واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
تاریخ دریافت : 1386/08/30
تاریخ پذیرش : 1387/01/01
تاریخ انتشار : 1391/04/26
کلید واژه:
Effectiveness,
pedestrian,
اثر بخشی,
عابر پیاده,
تسهیلات عابر پیاده,
سیستم فراگذر عابر پیاده,
پل عابر پیاده (روگذر عابر پیاده),
pedestrian facilities,
sky wall,
pedestrian passing bridges,
چکیده مقاله :
استفاده گسترده از اتومبیل در جوامع صنعتی سبب تغییر سیستمهای شهرسازی گردید. این امر موجب شد مهندسین شهرسازی اولویت را به وسائل نقلیه دادند. پس از پایان جنگ جهانی دوم رویکرد جدیدی در شهرسازی شکل گرفت، این جنبش ایجاد فضای اختصاصی عابرین پیاده و اولویت دادن به آن را مد نظر قرار داد. پل عابر پیاده یکی از این دستاوردها است. طبق آمار راهنمایی و رانندگی 38% تصادفات شهر تهران (1385) با رفتار عابران پیاده در ارتباط است که یکی از مهمترین علل آن عدم استفاده از پل عابر میباشد. هدف این مقاله بررسی و ارزیابی میزان اثر بخشی پلهای عابر پیاده درون شهری است. برای پی بردن به این امر بررسی میدانی صورت گرفت. بر اساس تحلیل دادههای جمعآوری شده، دلایلی چون عدم مکانیابی مناسب، عدم کاربرد برای همه اقشار، عرض کم خیابان، زمانبر بودن، عوامل مزاحم و غیره موجب کاهش اثر بخشی پل عابر است. بر اساس یافتههای تحقیق و مطالعات انجام شده راهکارهای نرم افزاری مانند راهکارهای فرهنگی و قانونی و راهکارهای سخت افزاری که بر جنبههای کالبدی سازه مورد نظر تاکید دارند، پیشنهاد شده است.
چکیده انگلیسی:
A wide use of vehicles in industrial societies caused changes in urbanization systems and urbanization engineers considered vehicles as one of urbanization priorities. After the end of World War II, a new approach, concerning the provision of special space for pedestrians, was formed and as a result, the pedestrian passing bridge was designed. According to traffic statistics, 38% of Tehran accidents is related to pedestrians' behaviors form which lack of use of pedestrian bridges is the most important. Therefore, the aim of the present study was to survey and assess the effectiveness of intra-city pedestrian bridges. The field survey has been sued for data gathering. The results of data analyses show that different reasons such as lack of suitable site selections, lack of possibility for all citizens to use pedestrian bridges, low width of streets, time taking of use, disturbing factors, etc. can result in declining pedestrian bridges' effectiveness. Based on the study findings, software strategies such as cultural and legal ones and hardware strategies emphasizing on the structural frame of pedestrian bridges, have been suggested.
منابع و مأخذ:
آمار راهنمایی و رانندگی، (1385)
احمدی . حسن ، (1371)، " بررسی معیارهای ارزیانی طرحهای کالبدی " ، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی طرح ریزی کالبدی ، انتشارات دانشگاه پیام نور
آقایی و دیگران ، حسن ، (1377)، "بررسی ضوابط احداث پل روگذر عابر پیاده" ، مجله نازه های ترافیک، شماره 4 ،سال 1378
بحرینی ، حسین ، " فرآیند طراحی شهری" ، انتشارات دانشگاه تهران
بهبهانی . حمید، (1374)، " مهندسی ترافیک و کاربرد " ، سازمان حمل و نقل و ترافیک
بیکر ، ترز.ال ، (1377)، " نحوه تحقیقات اجتماعی " ، هوشنگ نایبی ، انتشارات روش
پاکزاد ،جهانشاه ، (1384)، "راهنمایی طراحی فضاهای شهری در ایران " ، وزارت مسکن و شهرسازی
حکیمی ، منیژه ، (1378)، " رو گذر و زیر گذر عابر پیاده " ، مجله تازه های ترافیک شماره 3 و4
راد پویا ، کامران ، (1378)، " امکان سنجی احداث گذر گاههای ویژه عابر پیاده" ، مجله تازه های ترافیک ، شماره 3 و4
زیاری . حسن ، دیوانداری. حسن ، (1385)، " نقش اصول سه گانه در کاهش مشکلات ترافیکی " ، هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک
صفار زاده . محمود، ابوالحسن نژاد . وحید ، (1386)، " اریه الگویی برای برنامه ریزی اجرای تسهیلات و تجهیزات آرام سازی ترافیک" ، سومین کنفرانس منطقه ای – مدیریت ترافیک
طالبی ، غلامرضا ، (1381)، "مدیرین ترافیک : عابر پیاده یا خودرو؟ " ، گفتگو با مهندس کامران راد پویا، مجله شهرداریها ، شماره 36
فرهنگی . علی اکبر ، (1374)، " تغییر نگرش از طریق رسانه " ، انتشارات پژوهش و سنجش
قضا ئی ، عطا ا... ، پور لواسانی ، فتحعلی ، (1383)، " چگونه می توان در تصادم وسیله نقلیه با عابرپیاده را مقصر دانست ؟" ، مجله نگهبان ، شماره 53
کوین . بوریس ، (1378)، " درآمدی به جامعه شناسی " ، ثلاثی . محسن ، نشر توتیا ، تهران
کهزادی . عمران ، (1385)، " ساماندهی فضای حرکت عابر در بخش مرکزی شهر یا سوج" ، هفتمین کنفرانس حمل و نقل و مهندسی ترافیک ایران
لینچ ، کویین ، (1993)، " سیمای شهر " ، ترجمه دکتر منوچهر مزینی ، انتشارات دانشگاه تهران
مرتضوی . محمودرضا ، (1385)، " کارکرد رسانه های جمعی در تغییر نگرش و فرهنگ ترافیک " ، هفتمین کنفرانس حمل و نقل و مهندسی ترافیک ایران ، تهران
مصاحبه با کارکنان سازمان زیبا سازی ،1386
مصاحبه با کارکنان سازمان ترافیک ، 1386
مصاحبه با دکتر ایمانی ـ مدیر گروه تحقیقات سازمان شهرداریها- 1385
یاوری . محمدرضا ، (1385)، " بررسی روشهای مناسب آموزش های همگانی ترافیک " ، هفتمین کنفرانس حمل و نقل و ترافیک ، تهران
هورن شرمر، (1381)، " مدیریت و رفتار سازمانی" ، ایران نژاد پاییزی ،مهدی، نشر کتابخانه ملی ایران ، چاپ اول
Bared ,J.G, and E.I . Kaisar, ( 2001 ) , “ Proceedings of Traffic Safety on Tree Continent”, Moscow . Russia
Cairney , P and Cusack,S , ( 1997), “ Cusack , S , “ Comparison of Pedestrian and Bicycle Accidents in New South Wales “, Victoria and Queens land , ARRB Transport Research Contract Report
Christopher , M , Robert . L , ( June 2006), “Update and Enhancement of Crash Reduction Factored “ , Organ Department of Transportation Research Unit
Cooper , M ,Clare , F , ( 1990), “ People Places – Design guideline for urban open space ” , VanNostrand , Reinhold
Davis , K , Hortun ,M , ( 2005 ),“ Pedestrian Guidebook “ Washington State Department of Transportation , Bicycle and Safe routes to school Grant Program
Jacobs , G , (1997), “ Safety Problem in Developing Countries “
Jensen, S.U , ( 1998 ), “ Pedestrian Safety – Analysis and Safety Measures “ , Denmark
C, Tiesdell . S , ( 2003) “ Urban Design Decoration “
Mclean, V.A ,( December (1999) “Pedestrian Safety in Australia “ , Federal Highway Administration , U. S Department of Transportation
NHTSA , ( 1999) “ Traffic Safety Facts “ , Washington : National Highway Traffic Safety Administration
NSF , (2006) “ Livable , Walkable Counties , Community Resource Guide “, NH Charitble Foundation
Robertson , K.A, (1993 ), “ Pedestrianization Strategies for Down Town Planners “ , Journal of The American Planning Association
SRF Consulting Droup, (2007 ) “Bicycle and Pedestrian Detection“, Minnesota Dot Research Report
Transportation Center, University of Tennesee, August 2002
Transportation Center, University of Tennesee, August 2002
Tampson-k TTraffic Calming Protocol Manual, Minicipolity of Anchorage Traffic Department, March 2001.
Zegeer, C.V and S .F, Zegeer, (1988) “NCHRP Synthesis of Highway Practice – Pedestrian and Traffic Control Measures” , TRB, National Research Council, Washington, D.C
Zukin, Sharin , (1990) “ The Culture of Cities “ , TE
_||_