نگاه جامعه شناختی به گروه های اجتماعی مجازی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
کلید واژه: گروه, گروه های اجتماعی مجازی, شبکه های اجتماعی, جنبش ها, حوزه عمومی,
چکیده مقاله :
"گروه های اجتماعى مجازی مجموعه افرادى در شبکه های اجتماعی [سایبری] هستند که در وضع واحدى قرار دارند و براثر منافع یااحساسات مشترکى به هم پیوند یافته اند." از ویژگی های این گروه های اجتماعی مجازی؛ مرجعیت، فی نفسه ارتباطی بودن، ابعادبین المللی داشتن، مستدام و تدریجی بودن، قدرت بسیج کنندگی، اصلاح گری در مقابل انقلابی گری، تخصصی و تعدد داشتن، منتجبه نتایج و دستاورد حتمی، کم هزینه بودن، نظارت ناپذیری، گمنامی و نا شناس بودن، غیر قابل برآورد بودن میزان اعضا، عبور ازهنجارها و قوانین موجود، سیلان در اعضا، آهنگ متفاوت حرکت گروه ها، جوان گرایی، مشارکت بیشتر بانوان، شخصی شدن اینحوزه و غیره می باشد.نقش گروه های مجازی در جنبش های اجتماعی نیز روز به روز بیشتر می شود . در گذشته جنبش های اجتماعی بیشتر معطوف بهخواسته های سیاسی بود که بخش عمده ای از آن ها نیز به ثمر نمی رسید اما در وضعیت جدید تعداد جنبش های اجتماعی روز افزون ومتنوع شده و امکان دستیابی به اهداف نیز بیشتر شده است. نظام های کارآمد، ساز وکار و تمهیدات لازم برای بهره مندی از فرصت پیش آمده را در ساختار حاکمیتی خود می گنجانند و به تبع از مواهب فناوری موجود بیشترین بهره را می برند و توان هر یک از شهروندان در اداره بهتر جامعه تحت عنوان مشارکت در گروه های اجتماعی مجازی را به فال نیک گرفته و بیشترین استفاده را از پتانسیل بالفعل درآمده شهروندان می نمایند