رابطه بین میزان هوش فرهنگی مدیران استانی و توسعه مشارکت کارکنان در مراکز شهرستانی (مورد مطالعه: موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهسید علی رحمانزاده 1 , اسماعیل کاوسی 2 , حسن کربلایی حاجی اوغلی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
کلید واژه: هوش فرهنگی, هوش فرهنگی فراشناختی, هوش فرهنگی شناختی, هوش فرهنگی انگیزشی, هوش فرهنگی
, 
, رفتاری, توسعه مشارکت کارکنان 1,
چکیده مقاله :
هر جامعه ای متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی، رشد و توسعه خویش با انواعی از مشکلات روبه روست که تاثیر مخربی بر رویفرایندهای تعالی و ترقی آن جامعه می گذارند. یکی از این گونه مشکلات عدم وجود مدیران دارای هوش فرهنگی مطلوب برا یمواجهه با شرایط متنوع فرهنگی می باشد.این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سئوال است که آیا مدیران مراکز استانی موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس از میزان قابل قبولیاز هوش فرهنگی در ابعاد مختلف برخوردار هستند یا نه؟ آیا بین میزان هوش فرهنگی ایشان و توانایی ایجاد زمینه مشارکت در مراکزشهرستانی رابطه معناداری وجود دارد؟ و در صورت وجود نقاط ضعفی در این موارد چه راه کارهایی برای رفع آنها وجود دارد؟ اینتحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی به دست آوردن داده های علمی در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار می گیرد وروش اجرای آن نیز همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس تشکیلمی دهند. با توجه به آنکه جامعه و نمونه آماری به صورت کل شماری انتخاب شده اند. پرسشنامه بین تمام اعضا توزیع شد که تعداد240 پرسشنامه به محقق عودت داده شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.،(0/ 0)، هوش فرهنگی شناختی (با ضریب 394 / در مجموع لازم به ذکر است که متغیر با هوش فرهنگی فراشناختی (با ضریب 4210) بر روی توسعه مشارکت در مراکز شهرستانی / 0) و هوش فرهنگی رفتاری (با ضریب 314 / هوش فرهنگی انگیزشی (با ضریب 365موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس موثرند.