بررسی نقش رسانه ملی در کنترل بحران آب تهران در سال 1380
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهاسماعیل کاوسی 1 , مینو حیدری روچی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده و مسئول مکاتبات
کلید واژه: بحران, مدیریت بحران, بحران آب, میزگرد مطبوعاتی, کنفرانس خبری, زیرنویس تلویزیونی, خشکسالی, خبر, گزارش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی نقش رسانه ملی در کنترل بحران آب تهران در سال 1380 می باشد، شرکت آب و فاضلاباستان تهران در سال 80 با بحران آب مواجه شد که مهمترین عوامل آن عبارتند از: پدیده خشکسالی های پی در پی، رشد بی رویه جمعیت،افزایش بی رویه مصرف آب و به ویژه عدم توازن و تعادل بین منابع و مصارف که با مدیریت جامع، برنامه ریزی اصولی و از همه مهمترهمکاری، هماهنگی و همسویی با رسانه ها به خصوص رسانه ملی توانست با اطلاع رسانی به موقع به مخاطبان، تاثیر زیادی بر افکار عمومیبگذارد وآنها را با برنامه های خود همسو و همراه کند.پیشینه پژوهش: رسانه های جمعی نقش حیاتی در زندگی افراد جامعه دارند. کارکردهای وسایل ارتباط جمعی و الگوهای رفتاری آنان بهطور کل بر اساس نیازهای جامعه تعیین می شود. لذا وسایل ارتباط جمعی با موقعیت و پایگاه خاصی که در جامعه دارند درصدد پاسخگوییانتظارات و نیازهای مخاطبان می باشند.گفتنی است در زمینه بحران، پژوهش هایی انجام شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:''بحران آب چالش بزرگ خاورمیانه در قرن 21 "؛ این تحقیق توسط آقای مصطفی نوری گهر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانمرکزی انجام شده است.این پژوهش به بررسی بحران آب به عنوان چالش بزرگ خاورمیانه در قرن 21 پرداخته است که به روش کتابخانهای انجام شده است."بحران آب در خاورمیانه با تاکید بر آبهای ایران " ؛این تحقیق توسط خانم ثریا دژبان خان ،دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزی است . هدف پژوهش شناسایی ریشه بحران آب در منطقه و تاثیر حرکات منطقه ای در مورد آب به منظوررفع بحران و ارائه چاره جویی برای همکاری منطقه ای است که به روش کتابخانه ای انجام شده است. با توجه به موارد بالاتاکنون در این زمینه پژوهشی انجام نشده است که نویسنده در این پژوهش نقش رسانه ملی را در کنترل بحران آب تهران درسال 80 مورد بررسی قرار داده است.روش پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش اجراهمبستگی است که برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است.جامعه آماری: در این پژوهش کلیه مهندسین، متخصصین و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان تهران هستند، که کار آماری برروی پرسشنامه ها هم در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.یافته ها: با استفاده از آزمون پیرسون مشخص شد که چهار شاخصه متغیر مستقل ( رسانه ملی ) با کنترل بحران آب تهران رابطه معناداریوجود دارد. یعنی از مجموع چهار فرضیه که سنجش وجود رابطه بین میزگرد مطبوعاتی، کنفرانس خبری، تهیه خبر و گزارش، زیرنویسکردن برنامه ها است با کنترل بحران آب تهران تایید شده است.