بررسی مدیریت سازمانی روزنامه های دنیای اقتصاد و سرمایه
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
کلید واژه: مدیریت, اقتصاد رسانه, منابع انسانی, ارتقاء سازمانی و دانش و تخصص ر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر طی سال های 88 87 در دو روزنامه اقتصادی دنیای اقتصاد و سرمایه با متد پیمایشی و مصاحبه ای انجام گرفت . نمونه های آماری این تحقیق 35 روزنامه نگار و دست اندرکار در این دو روزنامه ها بودند. شیوه نمونه گیری بصورت تصادفی انجامگرفت. فرضیه ها و پرسش های این طرح غالبا پیرامون مشکلات سازمانی تحریریه اعم از قواعد حرفه ای تعامل مدیران روزنامه باروزنامه نگاران و دیگر دست اندرکاران این دو روزنامه بوده است . از سوی دیگر پژوهشگر در وجوه انضمامی و تبعی به اخلاقروزنامه نگاری نیز نظر داشته است. اگرچه پیدایش موفقیت ها و ناکامی ها در پژوهش های پیمایشی نسبت به دیگر متدهای تحقیقی وپژوهشی غالبا قرین به حقیقت است اما به رغم آن، در این پژوهش سعی شده است که در هر دو روزنامه و تقریبا در سطوح بالا بامدیران و دبیران این دو روزنامه مصاحبه های عمقی نیز صورت گیرد. ما حاصل این مصاحبه ها در بخش معایب و محاسن نیز آمده واستدلال و براهین آن در تحلیل ها هم بکار گرفته شده است.آنچه که در زیر می آید ماحصل این پژوهش است که اکثریت گمانه ها و فروض پژوهشگر در باب قواعد حرفه ای و اخلاق حرفه ایحاکم بر روزنامه نگاران با مدیران و بالعکس بر صحت و درستی آن تاکید دارند.در ابتدای پژوهش، پژوهشگر بر این گمان بود که بسیاری از قواعد حرفه ای در این دو سازمان های تحریریه نادیده گرفته می شود وروزنامه نگاران به تدریج به سمت اداری بودن و عضوی ساده در یک سازمان اداری بورکراتیک تبدیل می شوند و روزنامه ها پس ازرشد نسبی در تیراژ و جذب آگهی ها آرام آرام به سمت بورکراتیک شدن پیش می روند و از موقعیت خبری و به روز بودن فاصلهمی گیرند. به همین تناسب نیز از قواعد حرفه ای دور می مانند.