بررسی میزان اعتماد کاربران ایرانی شبکهی اجتماعی LinkedInبه حفظ حریم شخصی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهافسانه مظفری 1 , بنت الهدی رستگاری 2
1 - عهدهدار مکاتبات
2 - -
کلید واژه: اعتماد, حریم خصوصی, کاربرشبکهی اجتماعی, شبکه اجتماعی LinkedIn. ,
چکیده مقاله :
حریم خصوصی به همان میزان که در جامعه واقعی مورد نیاز است در فضای مجازی نیز تضمین کننده منافع و مطلوب کاربران است. مساله حریم خصوصی و حمایت از داده از جمله دغدغه های مهم کاربران و فعالان در فضای مجازی بویژه متولیان و سیاست گذاران کسب و کار الکترونیکی است؛ زیرا اگر کاربران از مصون بودن حریم خصوصی و داده های شخصی خود در فضای مجازی اطمینان نیابند به فعالیت و کسب و کار در این عرصه تن در نخواهند داد. این وضعیت ناشی از آناست که میل به حفظ محرمانگی و مصونیت حریم خصوصی (بویژه حریم خصوصی اطلاعاتی) از تمایلات نوع بشر است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه ای بر خط، به دنبال پاسخ این سوال بود که "آیا کاربر ایرانی شبکه اجتماعی LinkedIn از حفظ حریم شخصی خود اطمینان دارد یا خیر؟"همچنین محقق در پی یافتن روش هایی بود که کاربر برای صیانت از اطلاعات شخصی خود در حین فعالیت در شبکه ی اجتماعی مورد استفاده قرار می دهد. کلیه پاسخ دهنده گان، اعضای شبکه LinkedIn و دارای صفحه شخصی در این شبکه بودند. نتایج تحقیق نشان داد که کاربران LinkedIn دیدگاه مثبتی نسبت به اعتماد در شبکه اجتماعی دارند و آن را در ردیف اعتماد مورد نیاز برای برقراری ارتباط دوستی در فضای حقیقی برمی شماردند. همچنین چارچوب تحلیل حاضر به متولیان فضای مجازی کشور کمک خواهد کرد تا آموزش و ارتقای آگاهی کاربر را از واقعیت های شبکه های اجتماعی، مقدم بر هرگونه نص قانونی و اقدام بازدارنده مدنظر قرار دهند.
Privacy to the extent that society is actually as needed and desirable as the interests of ensuring cyberspace users. Without security, poeple will not work or reveal their own information in this field this situation is due to the desire to maintain the confidentiality and protection of privacy (especially the privacy of information) of the aspirations of mankind. This article by using online questionnaire, looking for the answer to this question "whether the iranian user of linkedin is assured of his/her privacy or not?" the researchers also sought ways in which users to protect their personal information. During the activity, the social network is used. All respondents were members of linkedin and have a home page on the network. The results showed that linkedin users have a positive attitude towards the confidence in the social network and friendship among the confidence needed to communicate in real space. The present analysis framework will help cyberspace`s administrators education and user awareness, about realities of the social network, prior to any legal text and consider preventive action.