بررسی نقش ساختار سازمانی بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون در اتاق خبر از دیدگاه کارشناسان واحد مرکزی خبر سازمان صدا و سیما
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد برجعلی زاده 1 , نادر صادقی لواسانی نیا 2 , سارا محمدپور 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اردبیل، اردبیل، ایران، (نویسنده مسئول)، پست الکترونیک: mohammad_borjalizadeh@yahoo.com
2 - استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران
3 - استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران
کلید واژه: اتاق خبر, ساختار سازمانی, کمیت و کیفیت اخبار,
چکیده مقاله :
تولید و محتوای اخبار در اتاقهای خبر به شدت تحت تاثیر عوامل درون سازمانی است. در این مقاله عامل ساختار سازمانی با هدف تعیین میزان نقش این متغیر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون در اتاق خبر بررسی میشود. پژوهش به روش پیمایش مبتنی بر توزیع پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری آن 530 نفر و نمونه آن 112 نفر از کارکنان واحد مرکزی خبر صدا و سیما است. بر اساس یافتهها؛ ساختار سازمانی با ابعاد خط مشی، حرفهای بودن، تصمیمگیری، مدیریت و تکنولوژی در کمیت و کیفیت اخبار نقش ایفاء میکنند. از نظر پاسخگویان، تکنولوژی (55/3)، و حرفهای بودن با (25/3) بیشتر از سایر ابعاد در کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون در اتاق خبر نقش دارند. یافته های این پژوهش بر ضرورت توجه مدیران رسانه در تقویت نیروی انسانی و مجهز ساختن اتاقهای خبر به امکانات و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات تاکید دارد.
Producing news stuff in newsrooms is highly effective by intra-organizational factors. In the present paper organizational structure factor have been investigated and the role of variables as policy, professionalism, decision making, managing and technology in the quality and quantity of TV news have been determined. This article is based on a survey-based research which used a researcher –made questionnaire to collect data. The population consisted of 530 individuals mostly IRIB News Agency staff, of which some 112 were selected as samples. Findings indicate that all organizational structure factors play a role in the quality and quantity of news stories; according to the findings, in such factors as technology (3.55), and professionalism (3.25) has the greatest role in the quality and quantity of news stories. This research reveals the necessity of media managers, attention to human resources, equipping newsrooms with modern information and communication technologies.