نقش وبلاگنویسی در توسعۀ فرهنگی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمهدی منتظرقائم 1 , فرزانه نزاکتی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: وبلاگ, فضای مجازی, توسعه فرهنگی, آزادی فرهنگی, اختیار خلاق و گفتگوی
, 
, فرهنگی,
چکیده مقاله :
این مقاله به مطالعه قابلیت های وبلاگ نویسی در توسعه فرهنگی جامعه ایران می پردازد . بدینرا به عنوان یک تعریف دسترسی به ابزارهای تولید، توزیع و مصرف فرهنگی ، منظور، نویسندهعملیاتی روشن از مفهوم توسعۀ فرهنگی در نظر گرفته است. سپس با توجه به نقش رسانهها در توسعهفرهنگی، وبلاگ را به عنوان رسانه ای که قابلیت تولید و مصرف فرهنگی دارد از نظر سه شاخص مهمتوسعۀ فرهنگی (آزادی فرهنگی، خلاقیت و گفتگوی فرهنگی) مورد مطالعه قرار داده است. در ادامه، باتجزیه و تحلیل ثانویه داده ها، نشان داده است که انعطاف پذیری، شبکهای بودن، به هم پیوسته بودن،نوشتاری بودن، امکان بازدید و نظر دادن و نیز امکان طراحی شکل ظاهری صفحه، از جملهویژگیهای وبلاگنویسی است که میتواند در ارتقاء شاخصهای توسعه فرهنگی موثر باشد.