نقش سامانه ارتباطی 137 در افزایش رضایتمندی شهروندان تهرانی نسبت به عملکرد شهرداری تهران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهنسترن خواجه نوری 1 , حامد اسلامی راد 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: سامانه 137, رضایتمندی, شهروندان تهرانی, عملکرد شهرداری تهران,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف شناخت نقش سامانه ارتباطی 137 به عنوان یک رسانه نوین و پل ارتباطی میان شهروندان تهرانی و مسئولان شهرداری تهران در افزایش رضایتمندی شهروندان نسبت به عملکرد شهرداری تهران انجام شده است. روش این تحقیق پیمایش از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل تمام شهروندان مناطق 22 گانه شهر تهران میشود که بالای 20 سال سن دارند و حداقل یک مرتبه تمام مراحل برقراری ارتباط با سامانه 137 را تجربه کردهاند. در این تحقیق به علت عدم دسترسی به کل شهروندان تهرانی، ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای شهر تهران از روی نقشه به 4 قسمت شمال شرق، جنوب شرق، شمال غرب و جنوب غرب تقسیم شد و از هر یک از این قسمتها به صورت تصادفی ساده یک منطقه به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد که در کل پرسشنامهها میان 402 نفر از شهروندان مناطق 3 ، 5 ، 10 و 16 که به صورت تصادفی منتخب گردیده اند توزیع شد. اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شده و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.885 محاسبه شده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss به صورت توصیفی و استنباطی صورت پذیرفته که بر اساس نتایج بدست آمده سامانه ارتباطی 137 در افزایش رضایتمندی شهروندان تهرانی نسبت به عملکرد شهرداری تهران نقش دارد. نقش این سامانه علاوه بر کارکردهای آن شامل انجام شدن پیام شهروندان، فرایند ثبت خبر و فرایند بازخورد سنجی میشود. مشخص شد میان میزان برقراری ارتباط شهروندان تهرانی با سامانه 137 و افزایش رضایتمندی ایشان نسبت به عملکرد شهرداری تهران رابطه معناداری وجود ندارد. میزان رضایتمندی شهروندان تهرانی نسبت به عملکرد شهرداری تهران متوسط و کم ارزیابی میشود. بیشرین فراوانی موضوع برقراری ارتباط شهروندان تهرانی با سامانه 137 به ترتیب به موضوعات پارک و فضای سبز، توسعه فضاهای فرهنگی و جمعآوری کارتن خوابها و طعمهگذاری موش اختصاص یافته است.
This study aimed to identifying the role of communication system 137 as a new media and a bridge between the citizens of Tehran and officials of Tehran Municipality in increasing satisfaction of the citizens with the performance of the municipality of Tehran. This study is an applied survey. The statistical population includes all citizens of 22 districts of Tehran who are above 20 years old and have experienced at least once all the processes of communicating with the communication system 137. In this study due to lack of access to all the citizens residing in Tehran, the city of Tehran was divided into 4 parts according to the map using cluster sampling method- North East, South East, North West and South West- and one region was chosen as the statistical sample by simple random method. The sample size determined by Cochrane formula consisted of 384 subjects and the questionnaires were generally distributed among 402 residents of districts 3, 5, 10, and 16 who were randomly selected. The data were collected using a questionnaire. Validity of research was confirmed by the advising professors and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient of 0.885. Descriptive and inferential analysis of data was made by SPSS software. According to the results, the communication system 137 plays a role in increasing the satisfaction of citizens of Tehran with the performance of municipality of Tehran. In addition to its functions, this system receives the messages sent by citizens, completion of the process of news recording and feedback survey. It was found that there is no significant relationship between contacting of citizens of Tehran with the communication system 137 and increasing their satisfaction with the performance of Tehran Municipality. The satisfaction of the citizens of Tehran with performance of Tehran municipality is evaluated average and low. The most frequent subjects for which the citizens of Tehran contact with the communication system 137 are parks and green spaces, development of cultural spaces, collection of the homeless, and putting mousetraps in the city.
_||_