چند صفحه نمایشی شدن مصرف رسانهای و استراتژیهای پیش رو
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهامید جهانشاهی 1 , وحید آقامحسنی 2
1 - دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: تلویزیون, چند صفحه نمایشی شدن, مصرف تلویزیونی, رسانههای اجتماعی, سازمانهای رسانهای,
چکیده مقاله :
در این مقاله توصیفی، کوشیدهایم تحولات صنعت رسانه را از منظر تغییری که در مصرف رسانهای و به خصوص مصرف تلویزیونی ایجاد شده است بررسی کنیم. از اینرو، با مرور وضعیت فعلی و در حال ظهور صنعت رسانه و دامن گستری رو به تزاید ابزارهای جدید و رسانههای اجتماعی به تاثیر آن بر مصرف تلویزیون پرداختهایم. این تاثیر که در شکل چند صفحه نمایشی شدن مصرف رسانهای خود را نشان داده است در کشورهای توسعه یافته کاملاً مشهود است اما روندهای حاکم و جهانی به روشنی حاکی از آن است که این روندی در حال ظهور و برای کشورهای در حال توسعه نیز روندی پیش رو محسوب میشود که به تدریج و با بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت و گسترش ابزارهای جدید در میان مردم پر رنگتر میشود. از اینرو در این مقاله توصیفی ضمن معرفی پدیده نوظهور چند صفحه نمایشی شدن مصرف رسانهای به توصیف مفهوم اجتماعی شدن مصرف تلویزیون پرداختهایم. در ادامه استراتژیهای چند سازمان رسانهای در مواجهه با این پدیده نوظهور بررسی میشود. به این امید که توصیف وضعیت در حال ظهور مصرف تلویزیونی به نوعی مخاطب پژوهی تازه در کشور کمک کند و مدیران رسانه ملی را نسبت به مواجهه با این پدیده در حال ظهور آگاه سازد. چرا که هدف از محیط پژوهی در صنعت رسانه کمک به تصمیمگیران امروز رسانه ملی است تا سازمان را برای روندهای پیش رو آماده سازند.
In this descriptive study, we have tried to investigate the evolvement of the media industry from the perspective of changes in media consumption specially television consumption. Thus, by reviewing the current and emerging situation of media industry and the growth of new tools and social media, their impact on TV consumption is addressed. This impact that is shown in the form of multi-screen media consumption is obvious in developed countries, but the global trends clearly indicate that this trend is emerging in developing countries as well, which will gradually be highlighted among the people with increasing Internet penetration and development of new tools. Therefore in this paper we described the new phenomenon of "multi-screen media consumption" along with the concept of social television consumption. Afterward the Strategies of some media organizations in dealing with this emerging phenomenon have been checked. In hope that describing the emerging situation in television consumption help to develop a new audience studies in Iran and to alert IRIB media managers to face this emerging phenomenon. As the purpose of environmental scanning in the media industry is helping decision-makers to prepare the media organization for the upcoming trends.