تاثیر فیلمهای آموزشی بر تغییر نگرش دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان دماوند نسبت به سوء مصرف مواد مخدر
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمریم طاهریان 1 , محمدرضا رسولی 2 , احمد ابوحمزه 3
1 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
2 - معاون و عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تهران مرکز
3 - عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: فیلمهای آموزشی, تغییر نگرش, مواد مخدر, اعتیاد, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
از نظر پیاژه کودکان و هم نوجوانان به فیلمهایی که با تصویر زندگی عادی و روزمره شان تفاوت داشته باشند و برایشان بدیع و غریب جلوه کند، توجه بیشتری نشان میدهند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر فیلمهای آموزشی بر تغییر نگرش دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر دماوند نسبت به سوءمصرف مواد مخدر میباشد. نمونه پژوهش حاضر تعداد 80 دانشآموز دبیرستانی که با اجرای فرم الف پرسشنامه نگرش سنج نسبت به اعتیاد پیش آزمون شدند. آزمودنیها، به طور تصادفی در2 گروه 40 نفری شامل گروه های کنترل و گروه آزمایش جایگزین شدند 40 نفر از آزمودنیها که نمره بالاتری در پیش آزمون کسب کردند (یعنی گرایش مثبتتری نسبت به مصرف مواد داشتند) را در گروه آزمایش و از بقیه دانشآموزان 40 نفر را به طور تصادفی انتخاب و به عنوان گروه کنترل جایگزین شدند و سپس به گروه آزمایش به مدت 1 ماه فیلمهای آموزشی نشان دادند اما هیچ متغیری بر گروه کنترل اعمال نشد. در پایان هر دو گروه توسط فرم ب مقیاس نگرش سنج نسبت به اعتیاد مورد پس آزمون قرار گرفتند. فرضیههای پژوهش توسط روشهای آماری تحلیل کوواریانس و آزمون t تجزیه و تحلیل شدند . یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که بین نگرش دانشآموزان نسبت به سوءمصرف مواد (از نظر شناخت، عاطفه و رفتار) و اعتیاد قبل و بعد از نشان دادن فیلمهای آموزشی تفاوت معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر، نگرش نسبت به سوءمصرف مواد با نشان دادن فیلمهای آموزشی به نوجوانان دختر تغییر میکند. تحلیل آماری نشان داد که فیلمهای آموزشی در تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به سوء مصرف مواد موثر بوده است.
In the perspective of children and adolescents, the pianos show more attention to films that are different from the image of their everyday life and make them strange. The purpose of this study was to investigate the effect of educational films on changing attitude of high school students in Damavand city toward drug abuse. The sample of this study was a sample of 80 high school students who were pre-tested using the form A of Attitude Survey on addiction. Subjects were randomly assigned to two groups of 40, including control and experimental groups. 40 subjects who scored higher in the pre-test (ie, more positive attitude toward drug use) in the experimental group and the rest of the students were 40 Were randomly selected and replaced as control group, and then showed to the experimental group for 1 month of educational films, but no variables were applied to the control group. At the end, both groups were subjected to post-test using the Attitude Measurement Scale. The research hypotheses were analyzed by covariance analysis and t-test. The findings of this study indicate that there is a significant difference between students' attitude towards substance abuse (in terms of recognition, affection and behavior) and addiction before and after showing educational films. In other words, the attitude toward substance abuse is changing with the showing of educational films for girls. Statistical analysis showed that educational films were effective in changing students' attitude toward substance abuse.
_||_