بررسی رابطه هویت اسلامی، فضای مجازی وجهانی شدن
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: هویت, هویت اسلامی, جهانی شدن, فضای مجازی, نزاع گفتمانی,
چکیده مقاله :
هویت اسلامی نوعی هویت جمعی است که بین فردوجامعه ارتباط برقرار می کند وبیان می کند که بین اینکه چگونه خودم راببینمبااینکه دیگران چگونه من را می بینند ارتباط برقرارسازد. جهانی شدن ناظربه وضعیت طبیعی وغیرارادی می باشد که بربستر شرایطجهانی جدیدوتکنولوژی ارتباطات شکل می گیرددرواقع جهانی شدن موجب تقویت اعتقادات وهویت اسلامی شده است زیرا جهانیشدن هویت های قومی،سرزمینی،ملی و... را تضعیف می کنداما نیازبه بازیابی هویت، انسانها رابه سوی هویت دینی جذب می کند.نتیجهاینکه هرچه جهانی شدن بیشتر وگسترده تر شده است هویت اسلامی بالاخص درمیان کشورهای اسلامی بیشترنمود پیدا کرده است.اینموضوع حداقل ازتحلیل میزان اعتقادات مذهبی افراددردهه 80 که مربوط به نگرش ایرانیان به مذهب می باشد بدست می آید . هویتاسلامی به دیگران بایک نگاه می نگرد و ابزاراصلی خودرا دین واعتقادات دینی می بیند؛ اما جهانی شدن همه را بانگاه غربی می نگردوابزار مورداستفاده اش را فضای مجازی قرارداده است که بالطبع میزان دسترسی به این فضا در عصرارتباطات حاکی از نابرابری است .به دنبال این نابرابری عدم دسترسی یکسان به اطلاعات نیز بروزوظهورمی یابد.بدین منظور طرح موضوع جهانی شدن (عام ) به نوعیتداعی کننده جهانی سازی یا همان غربی سازی است (خاص کل) که درپی محو تمام حائل های پیش روی خوداست ازجمله هویتهاوبالاخص هویت اسلامی.