بررسی نقش برنامههای شبکههای ماهوارهای پیرامون انجام جراحی زیبایی آقایان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهسیده رها میرحسینی 1 , بهروز کاوه ای 2 , سید وحید عقیلی 3
1 - دانشجوی کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)، پست الکترونیک: KavehieBehrooz@Yahoo.com
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
کلید واژه: برنامههای شبکههای ماهوارهای, جراحی زیبایی آقایان,
چکیده مقاله :
هدف: امروزه انسانها از ابتدای تولد با رسانهها آشنا میشوند، رشد میکند و از آنها الگو میگیرند. شبکههای ماهوارهای از ابزارهای گوناگونی برخوردارند و میتوانند مفاهیم را در قالبهای از پیش تعیین شده و هدفدار عرضه نمایند. با توجه به رشد روز افزون گرایش به اعمال جراحی زیبایی در مردان، بررسی نقش برنامههای شبکههای ماهوارهای بر جراحی زیبایی آقایان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. روش پژوهش: مطالعه حاضر، پژوهشی مقطعی بوده که شامل زنان و مردان مراجعه کننده به کلینیکهای جراحی زیبایی در چهار منطقه تهران در سال 1394 میباشد. نمونه بدست آمده 546 نفر و انتخاب آن از طریق روش نمونهگیری دو مرحلهای طبقهبندی و تصادفی ساده انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامهی محقق ساخته است. یافتهها: در این پژوهش مشخص شد از نظر عموم مردم شبکههای ماهوارهای بر عمل جراحی زیبایی آقایان موثر هستند. بین گروههای مختلف تحصیلی، سنی، سطوح مختلف وضعیت تاهل و درآمد در رابطه با میزان تاثیر برنامههای شبکههای ماهوارهای بر عمل جراحی زیبایی آقایان اختلاف معناداری وجود ندارد اما بین نظرات افراد دارای تجربه جراحی زیبایی با سایرین و نظرات زنان و مردان جامعه اختلاف معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: پیدا کردن احساس بهتر با 8/71 درصد بالاترین درصد گرایش افراد به جراحی بود. ضمن اینکه اثر کامل برنامههای ماهوارهای بر جراحی با 1/32 درصد، و تاثیر زیاد برنامهها بر جراحی زیبایی با 5/24 درصد از نتایج این تحقیق میباشند. در مجموع 6/56 درصد از مردم معتقدند برنامههای ماهوارهای بر عمل جراحی زیبایی آقایان موثر هستند.
Introduction: Nowadays, people get familiar, grow up and affected by media from their birth. The satellite TV programs have various tools in the field of programming and can provide pre-determined and purposeful concepts. The impact of the satellite TV programs on men cosmetic surgery is of a great importance due to the growing tendency to cosmetic surgery in men. Research method: This article is a cross-sectional study which includes men and women who referred to cosmetic surgery clinics in four regions of Tehran in 1394. A sample with 546 people was selected by random sampling method and simple two-step classification. The data collection tool was a questionnaire whose validity and reliability were approved. Findings: Based on the research, the public believe that satellite TV programs are effective on men cosmetic surgery. There are not significant differences among various groups of education, age, marital status and income levels and the impact of satellite TV programs on men cosmetic surgery, but there is a significant difference between the views of people with the experience of cosmetic surgery and others with no such experiance in the society. Result: Having a better feeling with 71.8% was the most significant reason for having cosmetic surgery. Additionally, 32.1% believed that satellite programs have direct effect on their tendenecy towards such surgeries, and 24.5% believed in the relative impact of these programs. In total, 56.6% of the participants believed that satellite progrmas can have impact on men’s tendency toward cosmetic surgeries.