منابع کسب خبر اصحاب رسانه و میزان اعتماد به این منابع
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهروح اله احمدزاده کرمانی 1 , سمیه داوری کیش باستانی 2
1 - استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
کلید واژه: بازاریابی اعتماد, اصحاب رسانه, خبرگزاری, اخبار, منبع خبر,
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر، دیدگاه اصحاب رسانه درباره میزان استفاده از اخبار خبرگزاریها و اعتماد آنان به اخبار این خبرگزاریها بررسی شده است. نمونههای این بررسی 250نفر از اصحاب رسانه بوده که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. پس از انتخاب نمونهها، محقق با مصاحبه حضوری و ابزار پرسشنامه اطلاعات را گردآوری نموده، مراحل ورود اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار spss انجام شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که: نوع خبر یا خبرهایی که روزنامه و نشریه محل کار پاسخگویان کمتر به آن توجه میکنند به ترتیب عبارتاند از: پزشکی (2/23 درصد)، سیاسی (4/22 درصد)، هنری (8/18 درصد)، علمی (2/11 درصد)، ورزشی (4/8 درصد)، اخبار غیر ورزشی، (8/4 درصد) و فرهنگی (8/2 درصد). 8/84 درصد پاسخگویان میزان اعتماد نشریه و روزنامه محل کارشان را به اخبار خبرگزاری مهر، 7/80 درصد به اخبار خبرگزاری ایسنا، 3/68 درصد به اخبار خبرگزاری فارس، 3/66 درصد به اخبار خبرگزاری ایرنا و 1/43 درصد به اخبار خبرگزاری ایلنا درحد خیلی زیاد و زیاد دانستهاند. 3/45 درصد پاسخگویان میزان اعتماد نشریه و روزنامه محل کارشان را به اخبار خبرگزاری الجزیره، 8/38 درصد به اخبار خبرگزاری رویترز، 1/22 درصد به اخبار خبرگزاری CNN، 5/14 درصد به اخبار خبرگزاری BBC و 8/12 درصد به اخبار خبرگزاری NBC درحد خیلی زیاد و زیاد دانستهاند.
In the present study, the views of media commentators on the use of news stories and their trust in the news of these news agencies have been reviewed. The sample of this study is 250 randomly chosen media representatives. After selecting the samples, the researcher collected the information questionnaire by face-to-face interviews and the data entry steps and data analysis with the spss software. The results of this study show that: The type of news or news that the respondents in the newspaper and journal are less concerned with are: "medicine" (23.2%), "political" (22.4%), "artistic" (18.8%), , "Science" (11.2%), sports (8.4%), non-sports news (4.8%) and 'cultural' (2.8%). 84.8% of respondents expressed their trust in the newspaper and their work place in the news agency "Mehr News Agency", 80.7% in the news of the ISNA news agency, 68.3% in the Fars News Agency, 66.3% in the news agency news agency. IRNA "and 43.1 percent of the" Ilna News Agency "news are considered" very high ". 45.3 percent of the respondents reported their journal and newspaper credibility to Al Jazeera News Agency, 38.8 percent to Reuters News, 22.1 percent to CNN News, 14.5 percent to News Agency News BBC "and 12.8 percent of" NBC News " "Very much and too much".
_||_