ارائه مدلی برای بررسی تأثیر رسانهها در ایجاد رغبت به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار از طریق پیامهای تبلیغاتی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانههاشم آقازاده 1 , طاهر روشن دل اربطانی 2 , سماء بانی فاضل 3
1 - -
2 - -
3 - عهده دار مکاتبات
کلید واژه: بورس اوراق بهادار, سرمایهگذاری, رسانه, تبلیغات,
چکیده مقاله :
امروزه بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از ستون های اصلی اقتصاد هر کشور مطرح می باشد. متأسفانه در کشور ایران به دلیل آگاه نبودن سرمایه گذاران، بورس اوراق بهادار کارایی مطلوبی ندارد. تنها راه ایجاد آگاهی، ارتباط است و یکی از بهترین روش های برقراری ارتباط رسانه ها می باشند. بنابراین در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی می باشیم که به وسیله آن بتوانیم تاثیر رسانه را بر ایجاد رغبت به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار بررسی کنیم. بدین منظور جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه و نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفته است و آزمون معادلات ساختاری از طریق نرم افزار AMOS برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افرادی هستند که در تالار بورس اوراق بهادار تهران درسال 1393-1392 حضور می یابند و نمونه این جامعه نیز با استفاده از فرمول کوکران 157 نفر بدست آمده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهند که بین جذبه ساختاری پیام، جذبه احساسی پیام و جذبه شناختی پیام با رغبت به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین رسانه ها در ارائه پیام جهت ترغیب به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار باید به هر سه این عوامل در ساختار پیام خود دقت کنند.
The Stock Exchange is one of the main pillars of the economy. Unfortunately due to the lack of investor awareness in Iran, stock market efficiency is not desirable. The only way of creating awareness is to connect with investors and the best way for connection is through the media. So in this research we are going to represent a model to investigate the impact of media in creating willingness for investing in stock market. The population of the research consists all the clients of stock exchange hall in 1392-1393. Its study gathered survey data from a sample of 157 person through Cochran formula. The questionnaire has been used for data collection and simple random has been conducted for sampling. For the data analysis and results we have used of testing structural equation through the AMOS software. Results show that there a significant relationship between the structural appeal, emotional appeal and rational appeal of massage and the willingness for investing in stock market. So we can conclude that media should pay attention to these three factor in presenting a massage to persuade investors.