ملاک های بازدارنده خبر در مطبوعات ایران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد سلطانی فر 1 , مریم مزروعی 2
1 - نویسنده مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: خطوط قرمز, مطبوعات, خبر, کارشناسان رسانه, روزنامه نگاران,
چکیده مقاله :
هرگونه فعالیتی در جوامع از جمله فعایت های اجتماعی و سیاسی و بالتبع آن فعالیت هایرسانه ای، چه آشکار و چه پنهان، همواره تحت محدوده ای انجام می گیرد که از آن در ایران به عنوانخطوط قرمز نام برده می شود. خطوط قرمز تعیین کننده حدود و مرزهای هویتی جوامع می باشندکه هر گونه تخطی از آن نظام حاکم بر آن را به غیر از آن تبدیل می کند.در این تحقیق که توصیفی- پیمایشی و کم - ی کیفی می باشد، برای جمع آوری مطالب و تدوینچارچوب نظری از روش کتابخانه ای بهره گرفته شده است که علاوه بر مرور عوامل و ملاک هایبازدارنده خبر در مطبوعات، نظام های هنجاری حاکم بر رسانه ها تقسیم بندی شده توسط دنیس مککوئیل، مورد توجه قرارگرفته است و سپس با توجه به کمبود منابع مربوط به خطوط قرمز در ایران ونیز ابهام آن، به روش پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات تحقیق پرسشنامه ای با 36 سوال، طراحیشده براساس مقیاس لیکرت می باشد که سوالات آن از دل مصاحبه عمقی با تعدادی از روزنامه نگارنانتخاب شده است و با توجه به اینکه قصد تحقیق نظرسنجی از اهالی رسانه می باشد، لذا اساتیدارتباطات و روزنامه نگاری و نیز تعدادی از کارشناسان فعال در مطبوعات وروزنامه نگاران حرفه ای مدنظر قرار گرفته اند و تحقیق به صورت کل شماری از جامعه در دسترس انجام گرفته است.هدف تحقیق شناخت منابع صادرکننده خطوط قرمز و تا حدامکان تعیین حدود آن و کمترکردن خلا اطلاعاتی در این زمینه می باشدکه با توجه به یافته های پژوهش، خطوط قرمزخبر در ایرانتنها ریشه قوانین ندارند و عوامل دیگری دستاندرکار تعیین، تحدید یا گسترش این ملاکهایبازدارنده خبرمی باشند.