هراس اجتماعی، چت GPT و سرقت علمی
محورهای موضوعی : ارتباطاتاسماعیل شیرعلی 1 , نسیم ثانوی 2 , حسین اسکینی 3
1 - دانشیار، گروه علوم اجتماعی – جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ولایت، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: هوش مصنوعی, سرقت علمی, مصادیق سرقت علمی, راهکارهای جلوگیری, چت GPT,
چکیده مقاله :
سرقت علمی به معنای برداشتن و به نام خود کردن ایده و کلمات دیگران. سرقت علمی واژهای است که در چند دهه اخیر وارد عرصه علمی ایران شده است و گسترش آن خسارتهای غیرقابل جبرانی را به جامعه علمی و فضاهای پژوهشی وارد میکند. بعضی از موارد سرقت علمی که توسط افراد انجام شده به دلیل ندانستن مصادیق این عمل است. عدم توسعه، نبود دانش و آموزش صحیح، ترفیعهایی که مورد بررسی واقع نشدهاند و کمیتگرایی به جای توجه به کیفیت و کاربردی بودن، نبود قوانین بازدارنده و تمرکز بر مدرکگرایی را میتوان از عوامل سرقت علمی دانست. با افزایش دانش و آگاهی افراد از سرقت علمی و افزایش تفکر اخلاقی ارتکاب سرقت علمی کاهش مییابد و این مهم نیازمند توسعه آموزشی و پرورشی دانشجویان و محققان است و این توسعه میتواند با بهرهگیری درست و با شناخت کامل از دانش جدید از جمله هوش مصنوعی تأثیر بسزایی در این روند داشته باشد. شیوه جمعآوری دادهها با توجه به موضوع تحقیق براساس مصاحبه با صاحبنظران و افراد متخصص در این حوزه انجام شده است
Academic plagiarism means taking the ideas and words of others and making them your own. Academic plagiarism is a word that has entered Iran's scientific field in the last few decades, and its spread causes irreparable damage to the scientific community and research spaces. Some cases of academic plagiarism committed by people are due to not knowing the examples of this act. Lack of development, lack of knowledge and proper training, promotions that have not been investigated, and quantities instead of paying attention to quality and practicality, lack of restrictive laws and focus on documentation can be considered as factors of academic plagiarism. By increasing the knowledge and awareness of people about academic plagiarism and increasing the moral thinking of academic plagiarism, committing academic plagiarism will decrease, and this important thing requires the educational and educational development of students and researchers, and this development can have a great impact with the correct use and full understanding of new knowledge, including artificial intelligence. Have in this process. Today, GPT chat, which is one of the most important and interesting topics for discussion in scientific circles, is considered one of the effects of the use of artificial intelligence, which we will discuss in this article in order to use it with a proper understanding of this technology. Put it in the right direction
_||_