بررسی نقش بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پیشبرد تبلیغات دهان به دهان الکترونیک مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: استان تهران)
محورهای موضوعی : ارتباطاتآناهیتا محمدی 1 , محمد سیادتان 2 , مهدی کروبی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)
2 - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: رسانههای اجتماعی, مقصد گردشگری, تبلیغات دهان به دهان الکترونیک, بازاریابی رسانههای اجتماعی, بازاریابی,
چکیده مقاله :
امروزه پذیرفتن تأثیرعمیق رسانههای اجتماعی در صنعت گردشگری سبب موفقیت بیشتر این صنعت در سراسرجهان شده است. شبکههای اجتماعی به واسطه تبلیغات دهان به دهان الکترونیک، در جذب گردشگران به مقصدهای گردشگری بسیار تأثیرگذارند. از این رو، هدف از این پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پیشبرد تبلیغات دهان به دهان الکترونیک مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: استان تهران) با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی میباشد. پژوهش توصیفی پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه ۵۳ نفر از گردشگران شهر تهران بودند،که به صورت غیر تصادفی انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها و سناریوهای جمعآوری شده از این مصاحبه با استفاده از تکنیک نگاشت شناختی فازی تحلیل شد و مدل پژوهش با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی شدند. نتایج نشان داد که در این راستا، عوامل متعددی دخیل هستند که از میان آن عوامل تبادل و به اشتراکگذاری اطلاعات، درگیر کردن ذهن گردشگران و انتظارات گردشگران به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند؛ زیرا این عوامل از مرکزیت بیشتری برخوردار بودند. در نهایت با استناد به نتایج به دست آمده از این پژوهش پیشنهاداتی مبنی بر توسعه بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پیشبرد تبلیغات دهان به دهان الکترونیک مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: استان تهران) ارائه شد
Today, accepting the deep influence of social media in the tourism industry has made this industry more successful around the world. Social networks are very effective in attracting tourists to tourist destinations due to electronic word-of-mouth advertising. Therefore, the purpose of this current research is to investigate the effective factors of social media marketing on the promotion of electronic word-of-mouth advertising of tourist destinations (case study: Tehran province) using the fuzzy cognitive mapping approach. Descriptive research is a survey. The study sample was 53 tourists from Tehran, who were selected non-randomly and interviewed. The data and scenarios collected from this interview were analyzed using fuzzy cognitive mapping technique and the research model was designed using social network analysis. The results showed that in this regard, several factors are involved, among which the exchange and sharing of information, involving the minds of tourists and the expectations of tourists were the most important respectively; Because these factors were more central. Finally, based on the results obtained from this research, suggestions were made regarding the development of social media marketing on the promotion of electronic word-of-mouth advertising of tourist destinations (case study: Tehran province).
_||_