گونهشناسی شخصیت برند سازمانهای رسانهای (مورد مطالعه: شبکههای تلویزیون ایران و فارسی زبان ماهواره)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد رضا پریزاد 1 , رضا ابراهیم زاده دستجردی 2 , مهرداد صادقی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانهای، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: گونه شناسی, شبکه های تلویزیون ایران, شخصیت برند, سازمان های رسانه ای, شبکه های فارسی زبان ماهواره,
چکیده مقاله :
هدف: مقاله حاضر، گونهشناسی شخصیت برند سازمانهای رسانهای با رویکرد تحلیل مضمون (مورد مطالعه: شبکههای تلویزیون ایران و شبکههای تلویزیون فارسی زبان ماهواره) برای رسیدن به شبکه مضامین بود. روش: به منظور پاسخ به سؤال اصلی پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شد. که سه مضمون کلان با عنوانهای موثق بودن برند، زنانگی - مردانگی برند، نوگرایی برند شناسایی شده است. حوزه پژوهش، کلیه پایگاههای دادهای معتبر مانند ابسکو، امرالد، ساینس دیرکت، الزویر، پروکوئست و مقالات مرتبط با حوزه برند، شخصیت برند و سازمانهای رسانهای بوده است. یافتهها: بر اساس رویکرد تحلیل مضمون تلاش شد مضامین مرتبط با شخصیت برند سازمانهای رسانهای از آنها استخراج شود که پس از خوشهبندی، تلفیق و حذف کدهای مشترک: 133 مضمون کلیدی، 8 مضمون یکپارچه کننده و 3 مضمون کلان به دست آمد. برای تبیین روایی تحقیق از رویکرد لینکولن و گوبا استفاده شد که نشان از روایی قابل قبول نتایج حاصل است. برای ارزیابی پایایی نیز از روش هولستی استفاده شد که بر مبنای آن، میزان پایایی محاسبه شده 911/0 و بالاتر از مقدار استاندارد 7/0 بود. نتیجهگیری: نتایج حاصل در قالب شبکه مضامین، تحلیل و منجر به تدوین مدل نهایی پژوهش شد.
Introduction: The Purpose of thise study is typology of media organizations' brand personality with a thematic analysis approach(Case study: Iranian TV channels and Persian language satellite TV channels) To reach Network of themes. Method: In order to answer the main research question, thematic analysis method was used. Three major themes have been identified with the titles of brand credibility, brand femininity-masculinity, brand modernity. The area of research has been all reputable databases such as Obsco, Emerald, Science Direct, Elsevier, ProQuest and articles related to the field of brand, brand personality and media organizations. Findings: Based on the thematic analysis approach, an attempt was made to extract themes related to the brand personality of media organizations. Which after clustering, Merge and delete shared codes: 133 key themes, 8 integrating themes and 3 macro themes were obtained. Lincoln and Guba approaches were used to explain the validity of the study, which shows the acceptable validity of the results. Holsty method was used to evaluate the reliability, based on which the calculated reliability was 0.911 and higher than the standard value of 0.7. Conclusion: The results were analyzed in the form of a network of themes and led to the development of the final research model.
_||_