چهار رویکرد به روششناسی مقالههای مفهومی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: مقاله مفهومی, طراحی تحقیق, روش شناسی, مقاله نظری,
چکیده مقاله :
اگرچه مقالههای مفهومی به عنوان ابزارهای قدرتمند ساخت تئوری، اهمیت فزایندهای یافتهاند؛ اما به دلیل فقدان یک قالب مورد توافق همگانی که راهنمای توسعه تئوریک قرار گیرد، پژوهشگران همواره با چالشهای مربوط به طراحی و نگارش مقالههای غیرتجربی دست به گریبان هستند. هدف از این نوشتار تبیین ملاحظات روششناختی در مقالههای مفهومی است و بیان میکند که چنین مقالاتی باید بر طراحی پژوهشی شفاف و مشخص بنیان نهاده شده باشند و انتخاب تئوری و نقش آنها در تحلیل باید به خوبی شرح داده شده و توجیه شده باشد. این مقاله چهار قالب بالقوه را برای مقالههای مفهومی شرح میدهد که شامل ترکیب نظریهها، سازگارسازی نظریهها، نوعشناسی و مدلسازی هستند و سپس اهداف هر یک از آنها، رویکرد مناسب برای استفاده از نظریهها و پتانسیل آنها برای مشارکت نظری را تبیین میکند. مقاله حاضر با کمک مثالهایی این چهار قالب را به صورت دستورعملهای قابل استفاده در طراحی مقالههای غیرتجربی در آورده و برای کسانی که در حال پژوهش، راهنمایی یا داوری مقاله های مفهومی هستند، قابل استفاده میکند. مقاله حاضر با کمک مثالهایی این چهار قالب را به صورت دستورعملهای قابل استفاده در طراحی مقالههای غیرتجربی در آورده و برای کسانی که در حال پژوهش، راهنمایی یا داوری مقاله های مفهومی هستند، قابل استفاده میکند.
This article is a translation of "designing conceptual articles: four approaches". As a powerful means of theory building, conceptual articles are increasingly called for in marketing academia. However, researchers struggle to design and write non-empirical articles because of the lack of commonly accepted templates to guide their development. The aim of this paper is to highlight methodological considerations for conceptual papers: it is argued that such papers must be grounded in a clear research design, and that the choice of theories and their role in the analysis must be explicated and justified. The paper discusses four potential templates for conceptual papers – Theory Synthesis, Theory Adaptation, Typology, and Model – and their respective aims, approach for using theories, and contribution potential. Supported by illustrative examples, these templates codify some of the tacit knowledge that underpins the design of nonempirical papers and will be of use to anyone undertaking, supervising, or reviewing conceptual research. Theory Synthesis, Theory Adaptation, Typology, and Model – and their respective aims, approach for using theories, and contribution potential. Supported by illustrative examples, these templates codify some of the tacit knowledge that underpins the design of nonempirical papers and will be of use to anyone undertaking, supervising, or reviewing conceptual research.
_||_