تأثیر برنامه های ماهواره بر سبک زندگی مردم استان مرکزی (شهر اراک)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - پژوهشگر صداوسیمای اراک
کلید واژه: برنامه های ماهواره ای, سبک زندگی, استان مرکزی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر که با روش کیفی گروه های کانونی و نمونه گیری گلوله برفی به انجام رسیده، بررسی تاثیر برنامه های ماهواره بر سبک زندگی بینندگان ماهواره در شهر اراک می باشد و در نهایت با توجه به سن، میزان تحصیلات و درآمد، 8 گروه (هر گروه 9 نفر)، 4 گروه با عنوان بینندگان برنامه های ماهواره و 4 گروه دیگر به عنوان غیر بینندگان برنامه های ماهواره انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد که داشتن تمکن مالی، کیفیت و نوع نیاز از عوامل موثر در الگوهای خرید بینندگان ماهواره بوده و الگوهای تغذیه ای آنان بیشتر سنتی و ایرانی می باشد و برنامه های تبلیغی ماهواره بر نوع غذا، نحوه پذیرایی و وسایل آشپزی این افراد تاثیر چندانی را نداشته و در خصوص مدیریت بدن نیز چه بینندگان ماهواره و چه غیر بینندگان ماهواره دوست داشتند تناسب اندام خود را از طریق روش های طبیعی مثل ورزش کردن، پیاده روی و مشاوره با متخصصان تغذیه و پزشکان با تجربه بدست آورده و حفظ نمایند. پاسخگویان، بی بندوباری، تغییر نهاد خانواده، کم رنگ کردن ارزش های دینی و سنتی، روابط خارج از عرف دختر و پسر، عادی کردن خیانت به همسر، مدگرایی، مصرف گرایی و تجمل طلبی را از مهم ترین سبک های تبلیغی عنوان کردند که برنامه های ماهواره در جامعه رواج داده اند. لذا پیشنهاد می شود صدا و سیما افزایش سواد رسانه ای مخاطبان را در راس برنامه های خود قرار دهد.
The purpose of this study, which was carried out using qualitative focus groups and snowball sampling, was to investigate the impact of satellite programs on the lifestyle of satellite viewers in Arak city and finally, according to age, education and income, 8 groups ( Each group (n = 9), 4 groups were selected as satellite viewers and the other 4 groups were selected as non-viewers of satellite programs. Research findings show that financial focus, quality, and type of needs are factors influencing the purchase patterns of satellite viewers, and their nutritional patterns are more traditional and Iranian, and satellite advertising programs focus on the type of food, how they are served, and the dishes. People have little impact on body management, both satellite and non-satellite viewers like to maintain and maintain their fitness through natural methods such as exercise, walking and consulting with nutritionists and experienced physicians. . Respondents described the program as one of the most prominent advertising styles that undermined family tradition, undermined religious and traditional values, extramarital relationships, normalizing infidelity, consumerism, consumerism and luxury. Satellites are widespread in the community. Therefore, it is suggested that the broadening of media literacy of audiences in order to counter the messages of satellite networks with the aim of informing the public of the real intentions of their creators and producers more seriously.
_||_