مقابله با تاکتیک عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی و الزامات سیاستگذاری رسانه ای (مطالعه موردی: خبرگزاری تقریب، تسنیم و ایکنا)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد علیزاده نظری 1 , حسین بصیریان جهرمی 2
1 - دانشگاه سوره-دانشکده فرهنگ و ارتباطات-گروه رسانه و تبلیغ-رشته مدیریت رسانه
2 - پژوهشگر مرکز مطالعات و افکار سنجی سازمان صدا و سیما
کلید واژه: رویکرد مقابلهای, تاکتیک عملیات روانی, رسانه, الزامات سیاستگذاری, تفرقه مذهبی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف مقابله با تاکتیک عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی و الزامات سیاستگذاری رسانهای با مراجعه به صفحات خبرگزاری تقریب، تسنیم و ایکنا انجام گرفت که برای این منظور تاکتیک عملیات روانی در قالب 6 مولفه ترساندن و تهدید کردن، تحقیر، یأس و ناامیدی، جوسازی، استهزاء و پراکندهگویی و شایعه با مراجعه به صفحات خبرگزاریهای ذکر شده مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی نشانهشناسی تصویر خواهد بود. واحد مشاهده، صفحات خبرگزاریهای ذکر شده و واحد تحلیل عناصر بصری موجود در این خبرگزاریها در بازده زمانی سه ماهه اول سال 1398(اول فروردین تا آخر خرداد) میباشد. یافتهها: نتایج نشان داد تمام تاکتیکهای عملیات روانی در صفحات خبرگزاریهای تقریب، تسنیم و ایکنا قابل مشاهده بودند ولی در این میان تفاوت فاحشی داشتند به گونهای که میزان مقابله صفحات خبرگزاریها به مولفهی پراکندهگویی و شایعه نسبت به سایر تاکتیکها بیشتر بوده در حالی که کمترین مقابله با تاکتیک یاس و ناامیدی بوده است. نتیجهگیری: به نظر میرسد خبرگزاریهای ذکر شده الزامات سیاستگذاریشان بیشتر در زمینه مقابله یا پراکندهگویی و شایعه بوده است. و توجه کمتری به مقابله با سایر تاکتیکهای عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی داشتهاند. برنامهریزان و متولیان امر میتوانند با استفاده از سیاستگذاریهای رسانهای سعی در حل ایجاد تفرقه مذهبی بین مردم نمایند تا آنان نیز نسبت به جنبهها و تاکتیکهای مختلف عملیات روانی اگاه بوده و در صورت ایجاد تفرقه قبل از هر چیز خود نیز با آن مقابله نمایند.
The present study aims at countering the tactics of psychological operations creating religious divide and the requirements of media policy.Referring to the pages of Taghrib, Tasnim, and Iqna News Agency, for this purpose, the tactics of psychological operations in the form of six components of intimidation, humiliation, despair, ambition, ridicule, and gossip through qualitative content analysis are referred to. The pages of the aforementioned news agencies were examined, and the results showed that all of the psychological operations tactics were visible on the pages of Taghrib, Tesnim, and Iqna, but differed significantly in that the extent to which the pages of the newspapers were confronted with the dispersed component. It seems as though rumor and gossip are more common than other tactics Practice coping tactic was despair. Therefore, it seems that the aforementioned news agencies have been more policy-oriented in terms of confrontation or dispersion. And less attention has been paid to the other tactics of psychological operations that have created a religious divide. Planners and administrators can use media policy to try to resolve the religious divide between people so that they are aware of the different aspects and tactics of psychological operations and, if anything, of their own. To confront it.
_||_