ارائه الگو در استفاده از رسم الخط فارسی در طراحی رابط کاربری بازی های موبایلی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهبهروز مینایی 1 , الهام آذربرزین 2 , پریسا علیخانی 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه هنر اسلامی تبریز
3 - هنر اسلامی تبریز
کلید واژه: رسم الخط فارسی, طراحی رابط کاربری, ظاهر حروف, بازی موبایلی, طراحی حروف,
چکیده مقاله :
امروزه بازی های موبایلی مورد استفاده تمامی اقشار جامعه ایرانی قرار می گیرد و تمامی آنها دارای بخش های مختلفی هستند که نیاز به نوشتن با فونت، طراحی حروف و توجه به ظاهر حروف در آنها احساس می شود. باید توجه کرد که استفاده از رسم الخط فارسی نقاط ضعف و قوت خاص خود را در طراحی اعمال خواهد کرد؛ بنابراین برای ایجاد یک طراحی حروف و ظاهر حروف مناسب در کنار توجه به ویژگی های خاص رسم الخط فارسی به اصول رابط کاربری نیز باید توجه کرد. در این پژوهش که به روش کتابخانه ای و میدانی از میان 38 نمونه موفق بازی موبایلی ایرانی انجام شده و به روش تحلیلی-توصیفی نتیجه گیری شده است، نگارندگان به این نتیجه رسیدند که رعایت دو اصل ثابت و متغیر در طراحی حروف و انتخاب فونت و ظاهر حروف برای رسم الخط فارسی مهم است. اصول ثابت شامل توجه به اصول فرمالیستی و روایت گرا در حروف، توجه به کارکرد حروف و خوانایی و نقش اطلاع رسانی در مورد ماهیت بازی، زیبایی و جلوه مندی بصری، توجه به اصول طراحی واکنش گرا و رعایت اصول فرهنگی و جمعیت شناختی است و اصول متغیر که تنها مخصوص رسم الخط فارسی است؛ شامل شناخت ویژگی های بصری خط فارسی، توجه به وزن حروف، هویت حروف، نحوه اتصالات، ضخامت، جهت و حالت حروف و میزان کشیدگی و قوس ها، دقت به توان بصری هر حرف در بیان و توجه به ترکیب حروف فارسی و لاتین در متون است.
Today, mobile games are used by all segments of the community, and all of them have different sections that need to be written with fonts, design logos and typeface. It should be noted that the use of the Persian fonts will apply its own strengths and weaknesses to the design; therefore, to create a proper design of logos and typeface, along with the attention to the principles of the user interface, the special features of the Persian fonts have also been considered. In this research, which has been conducted through a library and field study among 38 successful mobile games in Iran, and concluded through descriptive-analytic method, the authors concluded that observance of two principles of variable and cadastral design in the design of fonts and the choice of typeface It is important for the Persian fonts. Constant principles include the attention to formalistic and narrative principles in designing fonts and typeface, paying attention to the function of logos and legibility, and the role of informing about the nature of the game, beauty and visual appearance, attention to responsive design principles and observance of cultural and population principles Cognitive And the principle of the variable, which is unique to the Persian fonts, includes the recognition of the visual characteristics of the Persian font, the attention to the weight of the fonts, the identity of the letters, the way of joining, the thickness,
_||_