شناسایی موانع فرهنگی توسعه علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعباس قائدامینی هارونی 1 , نازنین صادق زاده 2 , حسین جعفری چالشتری 3 , مجید ماهرانی برزانی 4
1 - دانشجوی دکترای، مدیریتو برنامه ریزی فرهنگی ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،تهران ،ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی فرهنگی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
4 - کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
کلید واژه: باورها, ارزش ها, هنجارها, نظام اطلاع رسانی, هنجارهای سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق تعیین موانع فرهنگی توسعه علم در دانشگاه ها از دیدگاه هیات علمی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به تعداد 536 نفر بودند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 240نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت 5 درجه ای که دارای 54 گویه بود که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش نامه با روش آلفای کرونباخ 838/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر از آزمونtتک نمونه ای انجام گرفت یافته های تحقیق نشان داد که از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ضعف های فرهنگی توسعه علم در دانشگاه در همه ابعاد پنج گانه موانع فرهنگی یعنی بعد ارزش ها،هنجارها،باورها،هنجارهای سازمانی و نظام اطلاع رسانی و در زیر مقایس های این ابعاد در سطح(0001/0>p) و به میزان بالاتر از سطح موثر معرفی شد.
The purpose of this study was to determine the cultural barriers of science development in universities from the viewpoint of faculty members in Azad University of Tehran North Branch. The research method was applied in terms of purpose and in terms of collecting data, a descriptive survey was used. The statistical population of this research was all faculty members in Islamic Azad University, North Tehran Branch. 536 people were selected by using Cochran sampling formula. 240 individuals were selected through random stratified sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire with a 5-point Likert scale that had 54 items. The validity of the questionnaires was assessed based on the content validity of the questionnaires, based on the views of some of the statistical population and the structure by factor analysis method. After validation of the necessary terms, validity was confirmed and on the other hand, the reliability of the questionnaire was estimated at 0.838 by Cronbach's alpha. Data analysis was done on descriptive and inferential levels including one-sample t-test. The findings of the research showed that from the viewpoint of faculty members of Islamic Azad University, Tehran North Branch, cultural weaknesses of science development in university in all five dimensions of cultural barriers In other words, values, norms, beliefs, organizational norms and informational system were presented below the comparisons of these dimensions at the level (p <0.0001) and higher than the effective level.
_||_