تبلیغات بر بدنه محصولات، رسانه ای همگرا
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهماریه قزل سفلی 1 , علی مروتی شریف آبادی 2
1 - کارشناسیارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران،
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کلید واژه: تبلیغات, لیبل, رسانه, همگرایی پیام,
چکیده مقاله :
تبلیغات در دنیای امروز یکی از مهمترین پیشنیازها در ارائهی کالاها بشمار میرود، که با توجه به تعدد ابزار تبلیغات در معرفی مناسب محصولات، میتوان تکتک آنها را مورد مطالعه قرارداد؛ همچنین میتوان آنها را از نظر ساختارشناسی ارزیابی کرد که بطور جامع مبحث تئوریک تبلیغات برای صاحبان تبلیغات دستهبندی شود تا از نظر قابلیت عناصر به بهترین انتخاب، دست یابند. یکی از انواع ابزار تبلیغات طرحهای نقشبسته بر بدنهی محصولات است، که در این متن بدان پرداخته شده است. از طرفی نیز همگرایی و همسویی مشترک در القای پیام برای مخاطبان، در انسجام عناصر، امری مهم و ضروری است. همگرایی پیام نیز اقسامی دارد که بنابر شرایط و اهداف معرفی هر محصول میتواند متفاوت باشد و در طراحی بستهبندی محصولات میتوان با استفاده از عناصری مانند رنگ، تصویر، متن و فرم بستهبندی، به نوعی از همگرایی در پیام دست یافت. درهمین راستا با استفاده از ابزار مشاهده و روش تحلیل محتوا، به بررسی نمونههایی از لیبل (طرح روی بستهبندی) یک محصول لبنی که از تولیدات بومی شهرستان نیشابور است، از منظر میزان همگرایی پیامهای فرهنگی پرداخته شد و عناصر تشکیل دهندهی لیبلهای محصولات این شرکت که در دسترس عموم قرار دارند یکبهیک بررسی شدند. در نتایج به دست آمده نمایان شد که در استفاده از این عناصر برای مواجهه با همگرایی فرهنگی اقداماتی صورت پذیرفته است، اما صاحبان امر نتوانستهاند به میزان قابل قبولی از این همگرایی دست یابند و بجز چند نمونهی انگشت شمار و پراکنده، نمونههای همگرایی که معرف فرهنگ باشند در این بستهبندیها دیده نمیشود.
In today's world, advertising is considered a prerequisite for provision of goods and services. Due to the multiplicity of the tools in this kind of products presentation, it can be investigated singly. It can be evaluated in terms of structure in order to classify the advertising theoretical topics for advertisers to achieve the best possible choice in accordance with the elements. One of the advertising tools is the designs engraved on the body of products packaging. This text specifically explains about these designs. The common convergence and alignment in conveying the message is essential in integration of elements. In this particular case, the cultural convergence is concerned. This has been studied in elements such as color, images, text and form of packaging. According to findings, selecting a color which is of paramount importance in the field of packaging requires many assessments. The use of visual signs along with the color elements has a great impact on acceptability of the packaging design. The convergence of the entire elements is of great importance. The elements congestion must be avoided. In other words, the negative and breathable spaces must be valued in this communication and advertising tool in order to display the concept of integration and convergence in this media. In this regard, by using descriptive-survey method and collecting the material through library method, the required elements in this tool were analyzed under common convergence.
_||_