نحوه کاربرد مولفههای جامعه شناختی - معنایی در هویت دهی به کارگزاران اجتماعی در روزنامههای داخلی و خارجی پیرامون برنامه هستهای ایران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
2 - کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
کلید واژه: تحلیل گفتمان انتقادی, تشخص بخشی, تفکیک کردن, تشخص زدایی, پیوند دهی,
چکیده مقاله :
اساس تحلیل گفتمان انتقادی، بیان نحوه بازنمود رخدادهای سیاسی و اجتماعی در زبان است و هدف آن مشخص سازی ایدئولوژی های فرهنگی و اجتماعی است که پایین تر از سطح کاربرد آگاهانه هستند و در همه اشکال زبانی که مردم استفاده می کنند، جای میگیرند.در این زمینه ون لیوون (1996) با معرفی مولفههایی جامعه شناختی- معنایی، الگویی را برای تحلیل متن ارائه کرده است. این پژوهش بر آن است تا در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی و بر اساس الگوی مذکور، بهرهگیری از چهار مؤلفهی تشخص بخشی، تشخص زدایی، پیوند دهی و تفکیک کردن را در گزیدهای از عناوین روزنامههای داخلی و خارجی پیرامون برنامهی هستهای ایران در سال 1390 تحلیل کند تا به این سوال پاسخ دهد که آیا این دو گروه از روزنامهها از مولفههای مذکور در بازنمایی کارگزاران در برنامه هستهای ایران بهره میبرند و آیا تفاوتی در این بهرهگیری وجود دارد. بدین منظور 242 عنوان از دو روزنامه داخلی کیهان و ایران و دو روزنامه خارجی واشنگتنپست و گاردین انتخاب و به شکلی تحلیلی ـ توصیفی بررسی شد. نتایج تحلیل نشان میدهد که هر دو گروه از روزنامهها از مولفههای مذکور جهت نقش دهی و بازنمایی کارگزاران استفاده کردهاند اما این امر به شکلی متفاوت و کاملا هدفمند انجام شده است.
Critical discourse analysis basically is the way of representation of social and political events in language. It makes visible the common – sense social and cultural assumptions which below the level of conscious awareness, are embedded in all forms of language that people use. In this regard and based on critical discourse analysis, Van Leeuwen (1996) has presented a theoretical framework with socio – semantic features, as representation of social actors, which is for analyzing text. Based on the theory, this study will try to analyze the using of four features of the theory, personalization, impersonalization, association, differentiation, in a selection of national and international newspapers' headlines about Iran's nuclear program during 2001-2012. The study will answer this question that whether national and international newspapers use these features to represent social actors and is there any difference between them in using these features? To do this, 242 headlines of two national newspaper, Keyhan and Iran, and two international newspaper, The Washington post and The Guardian were selected and analyzed by using an analytical- descriptive method. The findings showed both national and international newspapers the features in representation of social actors about Iran's nuclear program but each group uses them differently.
_||_