بازنمایی مضامین و مفاهیم سنت گرایی دینی در آثار سید رضا میرکریمی (با تأکید بر فیلم زیر نور ماه و اینجا چراغی روشن است)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهفاطمه نوری راد 1 , هادی جعفری نژاد 2
1 - دانشچوی دکترای دانشگاه علامه طباطبائی
2 - معاون فرهنگی سازمان برنامه
کلید واژه: نظریه بازنمائی, سنت گرائی دینی, هنر سنتی, سیدرضا میر کریمی, هنر مقدس و هنر دینی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله تحلیل بازنمایی مضامین سنت گرائی دینی موجود در فیلم های سیدرضا میرکریمی است. بدین منظور از نظریه بازنمائی و اصول مفاهیم سنتگرایانه و مولفه های سنت گرایی در هنر استفاده شده است. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد نشانه شناسی به دنبال این است که به بازنمایی مفاهیم سنت گرائی دینی در آثار او بپردازد و به این سؤاالات پاسخ دهد: چه نشانه ها و نمادهائی از سنت گرائی دینی در فیلم های او وجود دارد؟ آیا فیلمهای او نمایانگر هنر سنتی، هنر مقدس و یا هنر مذهبی هستند ؟ و به چه محتوا و مضامینی در این آثار تاکید شده است؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که گفتمان مسلط بازنمایی شده در فیلم های میرکریمی گفتمان سنت گرائی دینی است. میرکریمی دلبسته سنتهای دینی است و در فیلمهایش از آن دفاع میکند. او اعتقاد راسخی به ریشههای ایرانی/اسلامی جامعه ایران دارد و سعی میکند در آثارش درباره آنها صحبت کند. سنت اما برای میرکریمی در دیالوگی مدام با مدرنیته قرار میگیرد و این دیالوگ دو طرفه باعث میشود تا هریک از دیگری تاثیر بگیرد. سنتگرایی میرکریمی به ضدیت با مدرنیته نمیانجامد بلکه باعث همجواری صلحآمیز این دو مفهوم با یکدیگر میشود و این دقیقا همان نگاهی است که در سنت گرائی دینی ترویج می شود.
the main purpose of this paper is analyzing the representation of the themes of religious traditionalism contained in the films of Mir-Karimi. For this purpose, the theory of representation and the principles of traditionalist and elements of traditionalism in art have been used. Using qualitative content analysis with semiotic approach, this article seeks to represent the concepts of religious traditionalism in his works and answer these questions: what are the signs and symbols of religious traditionalism in his films? ? Are his films representing traditional art, holy art or religious art? And what are the content and themes in these works? The results of the research show that the dominant discourse represented in Mirkrami's films is the religious traditionalist discourse. Mirkrimi is committed to religious traditions and defends his films. He has a firm belief in the Iranian / Islamic roots of Iranian society and is trying to talk about them in his works. Tradition for Mirkremi is constantly in dialogue with modernity, and this two-way dialogue causes each other to be influenced. Mirkrimi's traditionalism does not oppose modernity, but it is a peaceful combination of these two concepts, and this is precisely the same look that is promoted in religious traditionalism.
_||_