مقایسه و بررسی میزان سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دختر و پسر
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: سواد اطلاعاتی, سواد رسانه ای, دانشجویان,
چکیده مقاله :
طبق گزارش یونسکو، سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی به عنوان مهارتهای اساسی حقوق بشر در قرن بیست و یک مطرح هستند و بیان میکنند که این دو مهارت، اهمیت فراوانی در قرن بیست و یکم دارند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام یافته است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی - تحلیلی و از نوع کاربردی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اشرفی ریزی و همکاران (1392) میباشد. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و علم اطلاعات و دانششناسی با 79/0 درصد مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 89/0 درصد به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 322 نفر به دست آمد. دادههای حاصل از پرسشنامه از طریق آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی آزمون تی و آنوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مهمترین نتایج حاصل از این تحلیلها نشان داد که میانگین سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 54/0 ± 45/3 میباشد که بالاتر از حد متوسط نسبتا مطلوب است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین میزان سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با جنسیت رابطه معنیداری وجود ندارد.
According to the UNESCO’s report, medial literacy and information literacy should be considered as the two main rights of human. UNESCO also pointed out that media literacy and information literacy play have the great importance in the twentieth century. Therefore, the aim of the current study was to Comparison and study of media literacy and information literacy among male and female students of Ardebil’s medical Science University. Survey-analytical method was used as the research method. Research tool included Ashrafirizi& et.al Questionnaire (2013). Validity was confirmed by experts in information science and knowledge science by 79/0 percent. Reliability of the questionnaire was achieved by Cronbach's alpha with 89/0 percent. The study population consisted of students of Ardebil’s medical Science University. In this study, stratified random sampling method was used and the sample size was 322 people, according to Cochran formula. Collected data was analyzed by descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics of Tukey test and ANOVA. Result showed that the mean of media and information literacy among students of Ardebil’s Medical Sciences University was 3/45 ± 0/54 which is above average and relatively high. The results also showed that there was no significant relationship between degree usage of media literacy and information literacy with gender.
_||_