مردمنگاری مخاطبان زن سریال ماهوارهای عمر گل لاله
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - پژوهشگر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلید واژه: زندگی روزمره, آیینی کردن, اجتماع, سریال عمرگللاله, مصرف,
چکیده مقاله :
در این مقاله، نحوه دریافت و تفسیر زنان از تماشای سریال ماهوارهای عمر گل لاله مورد مطالعه قرار گرفته است. برای پاسخ به سوالات پژوهش که دلایل و انگیزه مخاطبان زن از مصرف سریال عمر گل لاله چیست و تماشاگران چه تفسیر و دریافتی از متن مجموعه تلویزیونی عمر گل لاله داشتهاند، از نظریات دریافت، مخاطب فعال، مصرف رسانه و زندگی روزمره، مفهوم اجتماع و آیینی کردن جامعه استفاده شده است. به منظور بررسی عمقی رفتار و الگوهای تماشای بینندگان سریال عمر گل لاله، از میان مخاطبان زن ببیننده این مجموعه، به مدد روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق، با 20 تن از زنان تماشاگر 20 تا 50 سال گفتگو صورت گرفت. نتایج نشان میدهد که زنان بیننده سریال عمر گل لاله با دلایل و انگیزههای گوناگونی پای تماشای مجموعه نشستند. کسب آرامش، فرار از روزمرگی، سرگرم شدن، آشنایی با فرهنگ سایر کشورها از عوامل رویآوری به این سریال ماهوارهای بوده است. تماشاگران زن متناسب با عادات و زندگی روزمره برداشت و تفاسیر مختلفی از متن سریال عمر گل لاله دارد. همچنین با تماشای مداوم این مجموعه تلویزیونی، موضوعاتی برای گفتگو و تعامل اجتماعی با سایر بینندگان سریال عمر گل لاله ایجاد کرده است و زنان تماشاگر مجموعه عمر گل لاله همگام با شخصیتهای داستان، از زندگی روزمره و معمولی رها شده و قدم در دنیای آرمانی ذهن میگذارند. مشارکت در دنیای تخیلی داستان برای بینندگان زن، منشا لذت است و به مدد جادوی رویا، تخیل موجود در سریال به سهولت به دنیای روزمره تماشاگران ورود مییابد و در نهایت فرایند تماشای مجموعه عمر گل لاله را به صورت آیینی اجرا میکند.
In this Article the way of female audiences’ perception and analysis of watching “Omer Gol Laleh” series is studied. There are three main questions that the study answered to: “what are the female audience’s reasons and motivations of watching the "Omer Gol Laleh" series?”,“What is the female audience’s perception of the text of this series?” to Answer these questions the theories of “Perception”, “Active audiences”, “Media consumption and daily life”, “Community concept” and “Ritualization of society” is used. To study the audiences’ sociological behaviors and watching patterns, the “qualitative research” method and “depth interview” technique is used. The statistic sample of this research consists of 20 persons from the 20to 50 years-old- female audiences. The results show that the audiences chose this serial with different reasons such as becoming calm, escaping from difficulties, entertaining, and getting familiar with other cultures. According to their daily habits, Female audiences have different perception from this series. Constant watching of this series has made some opportunities to them to talk to each other about the series. Female audiences, with the help of the stories’ characteristics, released from their routine life and entered to an ideal one. Cooperating with the ideal life of the story is enjoyable for the female audiences. The imagination that exists in this series entered to their lives and finally became their ritual habit.
_||_