بررسی رابطه رسانه های جمعی با بیگانگی اجتماعی(مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمدباقر علیزاده اقدم 1 , سعید سلطانی بهرام 2 , فیروزه علیزاده 3 , سهیلا بابایی آذر 4
1 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
2 - دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
3 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی و رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - دانش آموختة علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
کلید واژه: ", دانشجویان", , ", بیگانگی اجتماعی", , ", رسانه های جمعی", ,
چکیده مقاله :
امروزه، بیگانگی، به عنوان یکی از دغدغه های اصلی جامعه شناسان مطرح است. بیگانگی به معنی دور شدن از ارزش ها و فضایل اخلاقی و انسانی و غفلت از خود اصیل و واقعی و گم کردن مسیر درست هدایت است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین رسانه های جمعی و بیگانگی اجتماعی در میان دانشجویان می باشد که با روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه هدایت شده انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، 380 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز هستند که، در سال 92-1391 و به طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. برای تحلیل آماری داده های این پژوهش از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون t و نیز ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که بین سن و بیگانگی اجتماعی دانشجویان رابطة معکوس و معنی داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد، اما در میانگین بیگانگی اجتماعی دانشجویان به تفکیک جنس و وضعیت تاهل تفاوت معنی داری مشاهده نگردید، همچنین بین میانگین سطح استفاده از تلویزیون، ماهواره، اینترنت، کتاب و بیگانگی اجتماعی دانشجویان تفاوت معنی داری به دست آمده است؛ لیکن، بین میانگین سطح استفاده از رادیو، مجلات و بیگانگی اجتماعی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود نداشت.
Studying the relationship between mass media and social alienation (Case study of Tabriz University students) Abstract Today, alienation is regarded as one of the main concerns of sociologists. Alienation is defined from the values human and moral virtues and ignoring their genuine and lost guidance way. The purpose of this study was to exanimating the relationship between mass media and social alienation. So done by survey using the conducted questionnaire technique was performed. The population of this study, 380 students from the University of Tabriz, in 92-1391 and were selected through random sampling. Statistical analysis of experimental data in this study, ANOVA, t-test and Pearson's correlation coefficient was used. The use of television, satellite, Internet, books and social alienation significant difference obtained Students are, however, the average level of the radio and journals, there was no significant difference in students and social alienation. Keywords: social alienation, powerlessness, social isolation, self-loathing, meaninglessness, anomie, social media, Student, University of Tabriz
_||_