ارائه مدل آموزش کارآفرینانه در جهت اشتغال زایی پایدار در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران
محورهای موضوعی : کارآفرینی
1 - مدیریت آموزشی دانشگاه تهران شمال
کلید واژه: آموزش کارآفرینانه, اشتغال زایی پایدار, دانشگاههای آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل آموزش کارآفرینانه در جهت اشتغال زایی پایدار در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی و برحسب روش گردآوری دادهها در بخش کیفی تحلیل مضمون و در بخش کمی توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، اساتید دانشگاه و مسئولین با سابقه در در دانشگاههای آزاد بودند که از روش نمونه گیری غیر تصادفی از نوع هدفمند برای انتخاب نمونه ها استفاده شد و تعداد 19 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی، نیز، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد شهر تهران بودند. تعیین حجم نمونه با استفاده از روش تحقیق همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری انجام شد و 272 آزمودنی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای بود. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها سنجش و تایید گردید. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش تحلیل مضمون بود. در بخش کمی آزمونهایی نظیر آزمون تی تک نمونهای، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل عاملی تأییدی بود. نتایج نشان دادند که ابعاد آموزش کارآفرینانه در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران شامل هدف و روش بودند. همچنین، ابعاد اشتغال زایی پایدار شامل ابعاد سازمانی و محیطی بودند. در نهایت بر اساس شاخصها و مؤلفههای شناسایی شده ، الگوی مفهومی پژوهش ارائه شد که از اعتبار مناسبی برخوردار بود. کلمات کلیدی: آموزش کارآفرینانه، اشتغال زایی پایدار
The current research was conducted with the aim of providing a model of entrepreneurial education for sustainable employment generation in Islamic Azad Universities in Tehran. According to the purpose the research method was fundamental-applied according to the type of data, mixed (qualitative-quantitative) of the exploratory type, and according to the method of data collection, in the qualitative part, thematic analysis and in the quantitative part, descriptive-survey. The statistical community in the qualitative part included professors. The university and senior officials were in the Azad Universities, and a non-random sampling method of the targeted type was used to select the samples . In the quantitative part, also the statistical population of the present study was all academic faculty members of Islamic Azad Universities in Tehran. Determining the sample size was done using the structural equation model correlation research method. The sampling method used in this study was random cluster stage. The validity and reliability of the instruments were measured and confirmed. The data analysis method in the qualitative part of theoretical coding was derived from thematic analysis method. In the quantitative part, there were tests such as sample t-test, hierarchical analysis process and confirmatory factor analysis. The results showed that the dimensions of entrepreneurial education in Azad Universities included the goal and method. Also the dimensions of sustainable employment included organizational and environmental dimensions. a conceptual model of the research was presented, which had appropriate validity. Key words: entrepreneurial education, sustainable employment generation