طراحی و تبیین الگوی جایگاه یابی مجدد برند شرکت های فعال در صنعت برق با رویکرد آمیخته
محورهای موضوعی : بازاریابیبابک روزبهانی 1 , سهیل سرمدسعیدی 2 , بهروز قاسمی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
2 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
کلید واژه: الگوی جایگاه یابی مجدد برند, شرکت های فعال در صنعت برق, بازاریابی, رضایت مشتری و مدیریت منابع انسانی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی جایگاه یابی مجدد برند شرکت های فعال در صنعت برق بود. روش: مطالعه حاضر، به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی ميباشد که در دو مرحله پیاپی كيفي–كمي انجام ميگيرد. تحقيق حاضر در مرحله اول (فازکیفی) به مطالعه کیفی پرداخته و در این فاز با بررسی و ارزیابی مطالعات انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده در پژوهش حاضر و همچنین مصاحبه عمیق با از خبرگان آگاه در حوزه جایگاه یابی مجدد برند، اطلاعات لازم جمعآوري کرده و با استفاده از روش تحلیل گراندد تئوری، به کدگذاری و مقوله بندی و ارائه مدل مفهومی پرداخته است. مرحله دوم (فازکمی) مطالعه به صورت کمی و به روش مدلسازی معادلات ساختاری بود، بدین منظور دادههای جمعآوریشده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل پیشنهادی (برآمده از فاز کیفی مطالعه) با استفاده از نرمافزار Smart PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: در بخش کیفی، ننتایج گراندد تئوری نشان داد که الگوی جایگاه یابی مجدد برند شرکتهای فعال در صنعت برق شامل 71 کد باز، 8 کد محوری و 1 کد انتخابی می باشد. در بخش کمی، ننتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که 8 مولفه شامل توان مالی، کیفیت، قیمت، تحویل، سرویس، بازاریابی، رضایت مشتری و مدیریت منابع انسانی برای الگوی جایگاه یابی مجدد برند شرکت های فعال در صنعت برق شناسایی شد و هر 8 مولفه بر جایگاه یابی مجدد برند شرکت های فعال در صنعت برق تاثیرگذار است.
The present study is a mixed method and a type of exploratory mixed research design, which is carried out in two consecutive qualitative-quantitative stages. In the first phase (qualitative phase), the present research conducted a qualitative study, and in this phase, by reviewing and evaluating the studies conducted in the field of the topic raised in the current research, as well as in-depth interviews with knowledgeable experts in the field of brand repositioning, the necessary information was collected. And by using the grounded theory analysis method, it has been coding and categorizing and presenting a conceptual model. The second phase (quantitative phase) of the study was quantitative and by the method of structural equation modeling, for this purpose, the data collected from the researcher-made questionnaire based on the proposed model (resulting from the qualitative phase of the study) was evaluated using Smart PLS software. Results: In the qualitative part, the grounded theory results showed that the brand repositioning pattern of companies active in the electricity industry includes 71 open codes, 8 core codes, and 1 selective code. In the quantitative part, the results of structural equation modeling showed that 8 components including financial power, quality, price, delivery, service, marketing, customer satisfaction and human resource management were identified for the brand repositioning model of companies active in the electricity industry, and all 8 The component affects the repositioning of the brand of companies active in the electricity industry
ابراهیمی، سیدعباس؛ زارعی، عظیم و بهرامی، آیدا (1398). تاثیر جو فروشگاه و سهولت دریافت خدمات بر رفتار خرید مجدد با میانجیگری رضایت مصرف کننده در فروشگاه¬های خرده فروشی زنجیره¬ای، 11(21)، 163-180.
اميرشاهي ميراحمد, فياضي آزاد علي (1399). بررسي جايگاه برند بانكها از ديدگاه مشتريان حقيقي ساكن شهر تهران با استفاده از فن نقشه ادراكي (مورد پژوهي: برند بانك هاي ملي و پارسيان).
پناهی، بلال؛ لعلی سرابی، امیر و ماهری کلجایی، ابراهیم (1399). بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر مدیریت دانش با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6(1)، 50-78.
پیوندچی, یزدانی, ناصر. (1400). تأثیر رویکردهای بازارمحوری بر عملکرد برند از طریق نقش میانجی استراتژیهای جایگاهیابی شرکتها در کسبوکارهای B2B. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 18(17), 42-62.
جانی، محمد؛ حمدی، کریم؛ وظیفه دوست، حسین و میرابی، وحیدرضا (1398). مدل مرتبط با ارزش خرید و انگیزه خرید و پیامدهای آن با رویکرد آینده پژوهش در خرده فروشی¬های همواره تخفیف در شهر تهران، آینده پژوهی مدیریت، 30(116)، 73-86.
حقیقینسب, کامیابی. (1400). ارزیابی جایگاه برند محصولات آرایشی از دیدگاه مصرفکنندگان با استفاده از تکنیک نقشۀ ادراکی. تحقیقات بازاریابی نوین, 10(4), 151-172.
شریفمقدسی, مبلغناصری, آذین. (1402). بررسی رابطه برند و مزیت رقابتی، اثر میانجی جایگاه یابی و جهت گیری بازار مورد مطالعه: مشتریان محصولات کاله در شهر تهران. مطالعات مدیریت و کار آفرینی, 43(9), 30-46.
صادقیپورقواماباد, محمدسینا, سلیمانی. (1400). بررسی تاثیر جهتگیری نسبت به مشتری و نوآوری بر استراتژیهای جایگاهیابی برند سپاهان باطری. مطالعات مدیریت و کار آفرینی, 35(7), 406-420.
طباطبایی نسب, نعلچی کاشی, طباطبایی نسب, نایب زاده. (1397). طراحی الگوی مفهومی جایگاهیابی مجدد برند. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند, 5(1), 35-78.
العجی, حسان, حاجی پور, عزیزی, شهریار. (1401). ارائه الگوی بازآفرینی برند ملی سوریه در حوزه گردشگری. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی, 13(49), 1-17.
عیوضینژاد, سلمان, پارسابلور, & اکبری. (1399). بهبود جایگاه ذهنی برند با استفاده از توسعه شخصیت برند: پژوهشی آمیخته. مدیریت برند, 21(7), 34-69.
فضلی، حسین (1396). جایگاه یابی برندهای لوازم خانگی با استفاده از تکنیک نقشه ادراکی (مورد مطالعه: برندهای منتخب صنعت لوازم خانگی)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت MBA دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان.
کامیابی، راضیه (1396). ارزیابی جایگاه برند محصولات آرایشی از دیدگاه مصرفکنندگان با استفاده از تکنیک نقشه ادراکی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا.
محمدیانمحمودجیق, نسیم, ابراهیمی, سلطانیهوراند. (1395). جایگاه یابی برند هتل های پنج ستاره از دیدگاه آژانس های مسافرتی. تحقیقات بازاریابی نوین, 21(6), 203-222.
منعملفمجانی, شبگومنصف, سیدمحمود, & قلیپورسلیمانی. (1041). جایگاه رقابتی برند گردشگری استان گیلان: محرکها و پیامدها. مطالعات جغرافیایی نواحی ساحلی, 8(3), 5-26.
نعلچی کاشی, طباطبایی نسب, نایب زاده, طباطبایی نسب. (1398). بررسی نقش ناهمخوانی برند و ناهمگنبودن مصرفکنندگان بر تمایل به جایگاهیابی مجدد برند. پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 11(21), 97-128.
نوری بابیان, رمضان, آقایی, غریب نواز, ناصحی فر. (1399). تأثیر بکارگیری جایگاهیابی برند و تجربه مشتری در وفادارسازی (مورد مطالعه: همراه اول). مدیریت بازاریابی, 15(48), 15-32.
Escourido-Calvo, M., Prado-Domínguez, A. J., Alejandro-Martínez, V., & Martín-Bermúdez, F. (2023). Repositioning the City Brand in the Face of the Energy and Ecological Transition Paradigm. Sustainability, 15(14), 10922.
Hosseini, S. , Abolghasem, M. , Esfidani, M. And Farzianpour, F. (2019) Determination Of Positioning Components In The Retail Market Of Iran Market: A Mixed Methods Study. Journal Of Service Science And Management, 12, 407-420. Doi: 10.4236/Jssm.2019.123028.
Hou, Y., & Yao, D. (2022). Pushed into a crowd: Repositioning costs, resources, and competition in the RTE cereal industry. Strategic Management Journal, 43(1), 3-29.
Joo, B. R., & Kim, H. Y. (2021). Repositioning luxury fashion brands as intentional agents: The roles of consumer envy and admiration. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 25(4), 606-624.
Kabra, S., Dass, S., & Popli, S. (2022). An analysis of celebrity repositioning through reality television. Arts and the Market, 12(1), 52-69.
Karantza, I., & Vlachakis, S. (2021). The Repositioning Process Associated with Positioning and Life Cycle: Case Studies in Tourism Sector. Tourism Today, 2021, 37-56.
Kaur, L & France, A (2018). Strategic Positioning Of A Supermarket, Strategic Positioning Of A Supermarket. Applied Management Conference. Hamilton, New Zealand.
Kiran; Boora K.K. (2019). A Study On Positioning Strategies And The Influence On Retailer's Buying Behavior In Indian Electronic Market, Prestige International Journal Of Management & It- Sanchayan; Gwalior, 8(1), 25-35.
Lupi, L. (2020). Key success factors of global brand repositioning strategies in the fashion industry: the case of Puma and Gucci.
Mogaji, E. (2021). Africa is not a country: Rebranding and repositioning Africa as a continent. In Marketing Brands in Africa: Perspectives on the Evolution of Branding in an Emerging Market (pp. 237-259). Cham: Springer International Publishing.
Mubarok, M. H. (2022). Co-Branding and Brand Repositioning Ramayana Sabar Subur: Consequences of Retail Acquisition in the Midst of a Pandemic. International Journal of Social Science, 1(6), 917-928.
Oduor, B. A., Kilika, J. M., & Muchemi, A. W. (2021). Accomplishing Organisational Turnaround through a Repositioning Strategy in a Manufacturing Context in Kenya. Journal of Business, 9(4), 165-180.
Rodrigues, F. Q., & Casais, B. (2022). Consumer Perception of Brand Repositioning Through Benefit Diversification and Intensity of Use: The Case of Pedras. In Cases on Digital Strategies and Management Issues in Modern Organizations (pp. 77-90). IGI Global.
Ruth, F. F., & Shirmila, T. (2022). Repositioning strategies of social media influencing consumer predilection of branded apparels among Chennai youth. Academy of Marketing Studies Journal, 26(2).
Saluja, P. Singhal, P. (2020).An Empirical Study To Explore The Brand Positioning Strategies In Personal Care Products, Durgadevisaraf Institute Of Management Studies, 2(2), 64-77.
Shahid, S., & Zafar, S. (2019). Brand Positioning Strategies And Their Effectiveness: A Case Of High Street Fashion Retail Brands In Pakistan. Paradigms, 13(2), 90-99.
Shahzadi, F. (2020). A Report on" Project Talos: A Repositioning Brand Campaign of the Age-Old John Player Gold Leaf".
Singh, A. K., Mishra, G., & Singh, P. P. (2022). Analysis on Repositioning of Party Switcher Politicians and Approach of Restoration of Image. Journal of Positive School Psychology, 6(3), 3375-3390.
Taimoor, S., Wasti, F., Adil, Q. U. A., Raees, S., & Arshad, U. (2022). Brand repositioning: a case of Ufone, Pakistan. Emerald Emerging Markets Case Studies, 12(2), 1-20.