ارتقای بهره وری و دموکراسی در پارادایم خدمات دولتی نوین
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
1 - نویسنده مسئول)
2 - ندارد
کلید واژه: مدیریت دولتی نوین, پارادایم خدمات دولتی نوین, مداخله شهروندی, مشارکت
, 
, دموکراتیک, اداره دولتی قدیم,
چکیده مقاله :
عوامل بسیاری، بخش دولتی را از بخش خصوصی متمایز می سازد و باعث تفاوتماهیتی این دوبخش می گردد. این عوامل بر توفیق سطح پایین یا عدم موفقیتپروژه های ارتقای عملکردکه به تقلید از بخش خصوصی در سازمانهای دولتی پیادهسازی می شود نیزموثر است. این تفاوتها یکی از جدید ترین پارادایمهایفراگیرمدیریت دولتی با عنوان مدیریت دولتی نوین رابه چالش می کشد. پارادایممدیریت دولتی نوین در تلاش است که بخش دولتی را هر چه بیشتر شبیه به بخشخصوصی سازد. یکی از مهمترین تفاوتهای این دو بخش تعدد ذینفعان در بخش دولتیو تفاوت و تعارض نیازهای آنان است که مدیریت این اهداف و نیازهای متعارض رادشوار می نماید. یکی از عوامل کلیدی در موفقیت سازمانهای بخش دولتی، درگیری ومداخله داوطلبانه و آگاهانه شهروندان در پروژه ها و فرایند های سازمانهای دولتی است.حمایت و مشارکت ذینفعان بخش دولتی خصوصا شهروندان در برنام ههای مدیریتعملکرد باعث ارتقای مشروعیت سیستم و موفقیت این نوع برنامه ها می شود. درراستای پررنگ کردن مفهوم شهروندی و مداخله شهروندان، پارادایم جدیدی به نام پارادایم خدمات دولتی نوین شکل گرفته است که در این مقاله ضمن معرفی این پارادایم جدید، مبتنی بر چارچوب نظری این پارادایم، یک مدل مفهومی از عواملارتقای مداخله شهروندان که باعث ارتقای دموکراسی و توفیق برنامه های توسعه ایمی گردد ارائه می گردد. در این مدل مفهومی، نقش کلیدی آموزش شهروندان و ارتقایآگاهی به عنوان زمینه سازان مشارکت و مشروعیت سیستم مورد تاکید قرار گرفتهاست. موضوعی که خالق تفکر پویا و خلاق در شهروندان بوده و ضامن ایجاددموکراسی و فرهنگ بلند مدت مشارکت و توجه به منافع ملی در عین توجه به منافعفردی است. نتیجه این فرایند ارتقای بهره وری و عملکرد در عین ارتقای دموکراسیپایدار در جامعه است.