ارائه مدلی فازی برای ارزیابی میزان مسئولیت اجتماعی سازمان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
احمد ابوالحسنی رنجبر
1
,
امیرحسن زارعی رهرو
2
,
نیما اسکندرینیا
3
,
مهرداد بزرگی نژاد
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهرانغرب، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران،
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی, منطق فازی, سیستم خبره, صنعت نفت,
چکیده مقاله :
در این مقاله مدلی فازی برای ارزیابی میزان مسئولیت اجتماعی سازمان براساس اصول چهارگانه دنیسون، شامل جامعه، محیط، اخلاق و مسئولیت مالی، طراحی گردیده است. مدل معرفی شده پنج مرحله دارد. در مرحله اول یک سیستم فازی طراحی شده است که ورودیهای آن را چهار بعد مسئولیت اجتماعی و خروجی آن را نمره مسئولیت اجتماعی سازمان تشکیل میدهد. در مرحله دوم ورودیها و خروجیها پس از افرازبندی، به اعداد فازی تبدیل شده و قوانین استنتاج در مرحله سوم تبیین شدهاند. در مرحله چهارم فازیزدایی انجام شده و در مرحله پنجم مدل طراحی شده آزمون شده است. نتیجه تست مدل نشان میدهد که مدل ارایه شده از اعتبار بالایی برخوردار میباشد. درنهایت با استفاده از مدل طراحی شده، میزان مسئولیت اجتماعی پژوهشگاه صنعت نفت ایران محاسبه شده است. جامعه آماری شامل 531 نفر از کارکنان و اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه میباشد و به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. به همین منظور پرسشنامهای براساس اصول چهارگانه دنیسون طراحی و روایی و پایایی آن مورد سنجش و تایید قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که نمره مسئولیت اجتماعی پژوهشگاه با درجه عضویت 844/0 در حد زیاد میباشد.
In this paper, a fuzzy model was designed for assessment of corporate social responsibility based on four principles of Denison including society, environment, ethic and Financial responsibility. The introduced model is comprised of five phases. At the first phase, a fuzzy system was designed that its inputs included four factors of social responsibility and its output included score of corporate social responsibility. At the second phase, the inputs and outputs after Classification, were converted to fuzzy numbers and derivation rules were explained at third phase. At fourth phase, defuzzification was performed and at the fifth phase, the designed model was tested. result of model testing indicates that the presented model has a high validity. Ultimately, the social responsibility of research institute of petroleum industry of iran was calculated using the design model. Population of this study consisted of 531 staffs and academic board members of research institute. Questionnaire was used to collect the data. For this purpose, a questionnaire was designed based on four principles of Denison and its validity and reliability was assessed and confirmed. The results show that social responsibility score of research institute with the membership grade 0.844 is highly.
