عوامل موثر بر برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (مورد مطالعه: شهرداری کرج)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمهشید فیروزبخت 1 , مهدی فقیهی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران (مسئول مکاتبات)
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات, برون سپاری, شهرداری کرج,
چکیده مقاله :
زمینه: برون سپاری خدمات یکی از شیوههای نوین مدیریت در سازمانها است. در کشور ما با الگوبرداری از نظامهای پیشرفته مدیریتی و در قالب مقررات خصوصی سازی در حال انجام است. لیکن این طرح با شتاب از مسیر اصلی منحرف شده و معضلاتی به دنبال داشته است. لذا در جهت اصلاح یا تجدیدنظر در روشها، نیاز به بررسی و شناخت عوامل موثر میباشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر برروی برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری کرج انجام شده تا نقش برون سپاری در ارتقاء بخشها و خدمات این حوزه بیشتر نمایان گردد. روش ها: شاخصها بر اساس پیشینه پژوهش و نظرات خبرگان این حوزه شناسایی شد. دادهها با ابزار پرسشنامه توزیع شده بین 150 نفر از کارشناسان فاوا جمعآوری؛ و به وسیله مدل یابی معادلات ساختاری روایی سازه پرسشنامه آزمون شد. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون t تک نمونهای و نرم افزارهای Spss و Lisrel تحلیل گردید. یافته ها: برحسب شاخصهای احصاء شده، عوامل در دو بخش اصلی عملکرد سیستم IT و ارائه خدمات پشتیبانی دسته بندی شد. تمامی شاخصهای این دو بخش تاثیری مثبت و معنادار داشته اند. در بخش عملکرد سیستم IT، کیفیت اطلاعات و فناوری اطلاعات سبز و در بخش ارائه خدمات پشتیبانی، کیفیت سطح خدمات بیشترین تاثیر را بر برون سپاری خدمات ICT داشتهاند. نتیجه گیری: برون سپاری در حوزه خدمات IT با معضلاتی روبه روست که توجه به عوامل یافت شده و همچنین اولویت تاثیر آنها در بهبود این شیوه تاثیر فراوانی دارد.
Background: Outsourcing Services is one of the modern methods of management in organizations. In our country, it is ongoing by emulate the advanced management system and in the form of privatization regulations. But the plan distracted from the way by acceleration and have problems followed. Therefore, in order to amend or revise the methods, there are need to investigate factors. Objective: This study aimed to investigate the factors affecting the outsourcing of IT services and communications in Karaj Municipality had performed to show the role of outsourcing in upgrading this field and services. Methods: Indicators based on the literature and experts of the field were identified. The distributed data were collected by questionnaires among 150 IT experts and were tested by structural equation modeling construct validity. The obtained data were analyzed using single-sample t-test and software Spss and Lisrel. Findings: According to reckon indicators, the two main factors in the performance of IT systems and support services were classified. All the features of these two parts have had significant and positive impacts. In the IT system performance, green IT and data quality and in providing supportive services part, quality of services level had the greatest effect on outsourcing ICT services. Conclusion: outsourcing in IT services is faced with problems that regarding the founded factors as well as their influence priorities on improving these practices have great influence.
- تقوی فرد، محمد تقی و فائقه صمدی (1393)، عوامل موثر بر پیاده سازی طرحهای فناوری اطلاعات سبز با تأکید بر مجازی سازی در شرکت ساپکو، فصلنامه علوم مدیریت ایران دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 35.
- جوادی سدیری، عاطفه (1390)، ارزیابی رضایت مشتریان در طرحهای برون سپاری شده خدمات فناوری اطلاعات در شهرداری مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- رهنورد، فرج ا... (1392)، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
- سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (1388)، «طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران»، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، چاپ اوّل.
- شفایی تنکانی، میرسعید، رضاشیخ و محمدمهدی جلالی (1394)، پیمایشی درباره اولویت بندی عوامل موثر بر برون سپاری فناوری اطلاعات در بستر رایانش ابری در دانشگاههای استان سمنان، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، دوره 7 شماره 2.
- فرقانی، پریسا (1390)، تعیین عوامل تأثیرگذار بر رضایت کاربران از خدمات IT برون سپاری شده در دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان.
- نوری کوهانی، پردیس، نیما عظیمی و مدیا صیاد (1393)، تحلیل عوامل تأثیرگذار بر برون سپاری فعالیتهای سازمانی، فصلنامه مدیریت زنجیره تأمین، سال شانزدهم شماره 43.
- هادیزاده، عفیفه (1389)، بررسی و اولویت بندی عوامل ریسک تأثیرگذار بر برون سپاری فناوری اطلاعات در شرکت ایرانسل، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه الزهرا.
-Becker, Joerg (2009), Information for all or knowledge for the elite, Forum Int. & Docum. Vol 18, No, 1.
-Bose, Ranjit, Luo, Xin, 2011, Integrative framework for assessing firms’ potential to undertake Green IT initiatives via virtualization - A theoretical perspective. Journal of Strategic Information Systems 20.
-Capra, E. , Merlo, F. , 2009, Green IT: Everything Starts from the Software, European Conference on Information Systems, Association for Information Systems, Verona, Italy.
-Cong, G. & Chen, T. (2014). A Novel Dynamic Algorithm for ITS Outsourcing Risk Assessment Based on Transaction Cost Theory. Discrete Dynamics in Nature and Society 501:325890.
-Lingmin, J. & Ruiqiong, Z. (2014). ITO Risks Preliminary Analysis Model of IT Outsourcing Corporations in China. School of Informatics, Guangdong University.
-Lyon, David (2011), Information society issues and illusion, Cambridge, polity press, UK. Management (6th ed). McGraw-Hill Irwin. services: A transaction cost economics perspective”. Journal of Operations Management, vol. 26.
-Shiyuan, Dai, 2011. The research on the city life of green. International Conference on Green Buildings and Sustainable Cities, Procedia Engineering, 21.
-Watson, R. T. , Boudreau, M. -C. , Chen, A. J., 2010. Information systems and environmentally sustainable development: energy informatics and new directions for the IS community. MIS Quarterly 34 (1).