بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تهران)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمحمدرضا کرمی 1 , سیدمحمد میرکمالی 2 , جواد پورکریمی 3
1 - 1 دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: : رهبریاخلاقی, جهتگیریمردمی, تسهیمقدرت, نگرانیثبات, هدایتاخلاقی, کارکنان دانشگاه,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در سال های اخیر رسوایی های اخلاقی رهبران، تبعیض، باند بازی و تحریف مسایل در همه جا از سازمان های تجاری و دولتی گرفته تا کلیسا در صدر اخبار سرتاسر دنیا قرار گرفته است.، سعی نمودیم با بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن، شناخت بیشتری نسبت به این نوع از رهبری ایجاد کنیم. هدف پژوهش حاضر، باهدف بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکده های دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - 1395 میباشد، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 1419 (160 زن و 171 مرد) نفر اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 302 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شده است. یافته ها: کلیه مؤلفههای رهبری اخلاقی بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارند، بهغیراز مؤلفههای جهت گیری مردمی، نگرانی برای پایداری (ثبات)، تسهیم نقش و عصبیت که پایین تر از میانگین فرضی پژوهش می باشند. نتایج آزمون t مستقل نشان داد کارکنان زن و مرد ادراک یکسانی از رهبری اخلاقی دارند. همچنین نتایج آزمون وایانس یک راهه (f) نشان داد بین ادراک کارکنان از رهبری اخلاقی از نظر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سابقه خدمت، محل خدمت، تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوتی وجود ندارد. نتایج آزمون فریدمن حاکی از این است که هدایت اخلاقی از بیشترین اولویت و وضوح نقش از کمترین اولویت برخوردارند. نتیجه گیری: با توجه به پیامدهای مثبت رهبری اخلاقی برای سازمان ها و جوامع لازم است مدیران این نوع از رهبری را در خود تقویت کنند.
Context: recently with respect to moral scandals of leaders, discrimination, patronage and issues distortion has been placed in the headlines around the world everywhere; from commercial and government organizations to the church. We tried to investigate and clarify the ethical leadership and its aspects to recognize that kind of leadership. Aim:investigate and clarify the ethical leadership and its dimensions. Methods: The method of the research is descriptive and the type is Survey. The population consisted of all employees in University of Tehran, 1394-95. According to the latest statistics, there are 1419 (consisting of 801 women and 618 men) employees working in University of Tehran. That sample was selected by Stratified sampling and the size of sample was identified based on cochrane formula are 302. Data were collected through ethical leadership questionnaire (Researcher made).Todetermine thevalidity of the questionnaire, content validityandconstructwas used and Their reliability was estimated through Cronbach’s alpha coefficient on Pilot study "0/92". Results: The results showed that all the components of ethical leadership were above average in all aspects, except for peopel orentation, concern for sustainability, neuroticism, role clarification components that was lower to the average hypothesis of this research. Independent t test results showed that male and female employees' perceptions equal have of moral leadership. also The results of one-way variance test (f) showed the ethical leadership in terms of demographic variables (age, experience-serve, place of employment, education and field of study) there is no difference.theresults of Friedman test showed ethical guidance and role clarification has highest and lowest priority respectly. Conclusion: According to positive results of ethical leadership for organizations and communities, Administrators need to strengthen this type of leadershipin them.