تعیین متغیرهای طراحی مدل مدیریت عملکرد در سطح دولت
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتعلاالدین رفیعزاده 1 , ناصر میرسپاسی 2 , عادل آذر 3
1 - دانشجوی دوره دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،تهران، ایران
3 - استاد مدیریت و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: عملکرد, سنجش عملکرد, نظارت بر عملکرد, ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد,
چکیده مقاله :
احصای متغیرهای مناسب و تعیین اولویت و ارتباط بین آن ها برای طراحی مدل مدیریت عملکرد در سطح دولت (با توجه به اهمیت موضوع در مدیریت دولتی) بسیار مهم است.در این ارتباطهدف اصلی در این مقاله احصای متغیرهای تاثیرگذار در طراحی مدل مدیریت عملکرد در سطح دولت و رتبه بندی و تعیین ارتباط بین آن ها بوده است که در قالب سه سوال اقدام به مطالعه شده است.برای انجام این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، بدین صورت که؛در مرحله اول رویکردها و مدل های مربوط به مدیریت عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمونی، مضامین استخراج شده از ادبیات علمی در قالب سه سطح؛استراتژیک، سازمان و کارکنانکدبندی و دسته بندی شد. در مرحله دوم متغییرهای 27 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامه ایی تنظیم و در بین نمونه ای 132 نفری که با استفاده از جدول مورگان از بین جامعه 210 نفری نظام برنامه ریزی کشور انتخاب شده بود، توزیع گردیده و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت.یافته های تحقیق حاکی از این است که؛ در سطح متغیرهای مربوط به مدیریت عملکرد در سطح استراتژیک؛ دو متغیر؛ اهداف استراتژیک و بهبود عملکرد با کسب میانگین رتبه یکسان 24/8 به عنوان دو متغیر اول، در سطح سازمان، دو متغیر؛ خروجی و اهداف عملیاتی با کسب میانگین رتبه به ترتیب 97/6 و 92/5 در ردیف اول و دوم و در سطح کارکنان نیز دو متغیر؛ بهبود عملکرد و اهداف عملیاتی با کسب میانگین رتبه به ترتیب 42/6 و 99/5 در ردیف اول و دوم گرفتند.همچنین با توجه به این که قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 5/0 بدست آمد، لذا هیچ کدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تایید می شوند.
Identification the appropriate variables and determine the priorities and their relationships to design performance management model at the state level (according to importance in public administration) is very important.The main purpose of this article enumerating variables affecting the design and rating of performance management at the state level and the relationship between them is Which is in the form of three questions to study. In this study, a mixed of research methods have been used, so that, in the first stage of performance management approaches and models were evaluated using qualitative content analysis, content extracted from the scientific literature in the form of three levels: "strategic", "organization" and "employees" were coded and categorized. In the second stage 27's variables inferred, in the form of a questionnaire among a sample of 132 people adjusted by using Morgan at experts of Planning system, among 210 people were chosen, distributed and collected data were analyzed using LISREL software. The results indicate that, the variables related to performance management at the strategic level, two variables of "strategic objectives" and "improve performance", with the same average rating 8.24 as the first two variables, the organization, two variables, "output" and "operational objectives" 6.97 and 5.92 respectively with average rating in the first and second rows and two variable-level staff, "performance" and "operational objectives" with average rating 6.42 and 5.99 respectively in the first and second row respectively. Relations are confirmed.Also, given that all factor loadings greater than 0.5 were obtained in standard mode, so none of the relationships have not been rejected and all variables and relationships are confirmed.
ابوالعلایی بهزاد (1389)، مدیریت عملکرد راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
آفاقی آذر، (1378) بنچ مارکینگ (ارزیابی عملکرد درونی یک سازمان در مقایسه با دیگر رقیبان)، استاندارد، شماره94.
آرمسترانگ مایکل (1385)، ترجمه؛ قلیچلی بهروز، غلامزاده داریوش، مدیریت عملکرد (فرد، تیم و سازمان)، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
ابیلی خدایار و موفقی حسن (1382)، دریچه ای بر مفاهیم نوین مدیریتی، تهران : نشر شیوه.
پناهی علی (1386)، بودجه ریزی عملیاتی (از تئوری تا عمل)، انتشارات مرکز پژوهشهای مجلس.
الماسی حسن (1374)، از ارزیابی عملکرد تا مدیریت عملکرد، مجله تدبیر، شماره 56.
اوان ام برمن (1390)، بهرهوری و عملکرد در سازمانها دولتی و غیر انتفاعی، ترجمه، کاظمی مهدی، رنجبر وحید، شهابی کارگر مریم، انتشارات سمت، تهران.
طبرسا، غلامرضا (1378)، «بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی»، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
داریانی محمدعلی و رفیعزاده علاالدین (1384)، بررسی تطبیقی مدلهای ارزیابی عملکرد، مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، دانشگاه تهران.
داریانی محمدعلی و رفیعزاده علاالدین (1385)، رویکردهای نوین در مدیریت عملکرد، مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، دانشگاه تهران.
رحیمی، غفور (1385)، «ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان»، مجله تدبیر، شماره 173.
رضائیان علی و گنجعلی اسد ا... (1390)، به نقل از آکسفورد، مدیریت عملکرد چیستی، چرایی و چگونگی، انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران.
رفیعزاده علاالدین (1390)، راهنمای گام به گام استقرار نظام مدیریت عملکرد، انتشارات فرمنش.
رفیعزاده علاالدین، رونق یوسف (1392)، مدیریت و ارزیابی عملکرد با رویکرد علمی-کاربردی، انتشارات فرمنش.
سلطانی ایرج (1390)، مدیریت عملکرد بستر ساز پرورش منابع انسانی، انتشارات ارکان دانش، تابستان.
عباسزادگان سید محمد (1388)، مدیریت عملکرد، انتشارات شرکت سهامی انتشار، چاپ سوم.
علیرضایی محمدرضا، جعفری سعید (1379)،تحلیل پوششی دادهها ابزاریکارآمددر ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی، مجموعه مقالات دومین همایش بررسی ابعاد ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور،سومین جشنواره شهید رجایی.
قلیچلی بهروز و غلامزاده داریوش (1385)، مدیریت عملکرد (فرد، تیم، سازمان)، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
عابدی جعفری حسن، تسلیمی محمد سعید، فقیهی ابوالحسن، شیخزاده محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین؛ روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، شماره دوم، پاییز و زمستان، شماره پیاپی 10، صص 151-198
منصوری، هدایت ا…(1378)، نتایج گزارش مطالعات بنچ مارکینگاندازه گیری عملکرددر 32 کشور نمونه جهان،مجموعه مقالات همایش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، دومین جشنواره شهید رجایی.
میرسپاسی ناصر (1380)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، انتشارات میر، چاپ نوزدهم.
یاوری وحید و شمسالسادات زاهدی (1392)، طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی، 122-اندیشه مدیریت راهبردی، سال هفتم، شماره اول، بهار و تابستان شماره پیاپی13،صص79.
Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”, Qualitative Research, Vol. 1, No. 3, Pp. 385-405.
ArieHalachmi (2005), Performance measurement is only one way of managing performance, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 54 No. 7, pp. 502-516
Baker, H. Spir, M. &dhmmanungune, S. (1990) trust, credibility and Empowerment. Paper presented at the bay Area Organizational Development Network Conference.
Bernardin, H.J. (2003). Human Resource Management: an experiential approach. 3 The Editions. New York: McGrawHill.
Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
Byars, L.I & Rue, L.W. (2008). Human Resource Management: 9 th Edition. New York: McGrawHill.
CarellMicheal R and et al. (2000). Personnel/ Human Resource Management. Mac Millan Publishing.
Carmine Bianchi andWilliam C. Rivenbark (2014), Performance Management in Local Government: The Application of System Dynamics to Promote Data Use, International Journal of Public Administration, 37: 945–954.
Dunnick, M. (2005) Accountability and the promise of performance: in search of mechanisms. Public performance & Management Review, 28, 376-417.
Faseehullah khan Muhammad, (2013), Role of Performance Appraisal System on Employees Motivation, IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) e-ISSN: 2278-487X.Volume 8, Issue 4 (Mar. - Apr), PP 66-83
Foot. M and Hook. C (1999). Introducting Human Resource Management.Longman.
Guthrie, J. and English, L., 1997. Performance information and program evaluation in the Australian public sector, International Journal of Public Sector Management, 10 (3).
Bouckaert,G& John Haligan (2006), Handbook of Public Policy"performance and performance management", London, SAGE Publications Ltd, pp 443-461
Flynn, N. (2007) public sector management. Thousand oaks, sage Francisco Antonio Coelho Junior , Luciana Mourao , Helena Karla Barbosa de Lima, Simone Maria Vieira de Velasco , CristianeFaiad and Ludmyla.
Ivancevich, J. M. (2007). Human Resource Management. New York: Mc GrawHill,pp253
Ghobadian. Abby and Ashworth John (1993), Performance Measurement in Local Government – Concept and Practice. International Journal of Operations &Production Management, Vol. 14 No. 5, 1994, pp. 35-51
Grote Dick, (2002), The performance appraisal question and answer book: survival guide for managers, a division of American Management Association, 1601 Broadway, New York, NY 10019, pp. 1-10
HalachmiArie, (2005), Performance measurement is only one way of managing performance, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 54 No. 7, pp. 502-516
Halligan, J., Miller, R. and Power, J. (2007) Parliament in the 21st Century: Institutional Reform and Emerging Roles. Melbourne, Melbourne University Press.
Hatry, H. P. (1999) Performance Measurement: Getting Results. Washington, DC, Urban Institute Press.
GeertBouckaert and JohnHalligan, (2006) Handbook of Public Policy "Performance and Performance Management", SAGE Publications Ltd, London Louise Kloot and John Martin (2000), Strategic performance management: A balanced approach to performance management issues in local government, Management Accounting Research, 11, 231–251
Tangen Stefan, (2004), Demystifying productivity and performance, International Journal of Productivity and Performance Management,Vol. 54 No. 1, pp. 34-46
Longenecker, Clinton O. and Nykodym, Nick (1996). Public Sector Performance appraisal effectiveness: A Case Study, Public Personnel Management. Vol. 25. No. 2, summer.
Murphy, K & Cleveland, J (1995), understanding performance Appraisal: Social, Organizational and Goal-based perspectives. SAGE publications.
Miller, G. A. (2009) Wordnet. Princeton, Trustees of Princeton University.
Noe, R.A, Hollenbeck, J. R, Gerhurt, B & Wright, P.M. (2008). Human Resource Management: gaining Competitive advantage. New York: McGrawHill, 347
Osborne, D. and Gaebler, T. (1992), Reinventing Government: The Five Strategies for Reinventing Government, Penguin, New York, NY.
PietroMicheli and Andy Neely, (2010), Performance Measurement in the Public Sector in England:Searching for the Golden Thread, Public Administration Review, July|August,pp591-600
Polidano, C (1999), "The New public management in developing countries", Public Policy and management working paper No 13.
Pollitt, C. (2006) Performance information for democracy: the missing link? Evaluation: The International Journal of Theory, Research and Practice, 12, 39-56.
McDavid, J. C. and Hawthorn, L. R. L. (2006) Program Evaluation and Performance Measurement: An Introduction to Practice. Thousand Oaks, Sage.
Moynihan, Donald p. (2008), the dynamics of Performance Management: Constructing information and Reform, Washington, D.C.: Georgetown University Press.
Modell, S. Gronlund, A. (2007). Outcome-based Performance Management Experiences from Swedish Central Government. Public Performance & Management Review, Vol.31: No.2, pp. 275-288.
Roberts, Gary E. and Pavlak, T. (1996). Municipal government Personnwl Professional and Performance appraisal: Is there a consensus on the characteristics of an effective appraisal system? Public Personnel Management, Vol. 25. No. 3, Fall
Kane, S. (1996), the conceptualization and representation of total performance effectiveness, Human Resource Management Review, Volume 6, Issue 2, Pages 123-145.
Katerina, VenclovaSalkova Andrea, Kolackova Gabriela (2013), Identification of Employee Performance Appraisal, Journal of Competitiveness, Vol. 5, Issue 2, pp. 20-36, Methods in Agricultural Organizations.
Kearney, Richard C. & Berman, Evan M. (1999), Public sector performance: management, motivation, and measurement, ASPA classics; Boulder, Colo: Westview Press.
King, N., &Horrocks, C. (2010), Interviews in qualitative research, London: Sage.
Kloot, L. and Martin, J (2000), Strategic performance management: A balanced approach to performance management issues in local government, Management Accounting Research, 11, 231–251.
Sinclair, A., 1995. The chameleon of accountability: Forms and discourses, Accounting, Organisations and Society, 20 (2/3), 219–37.
Siu-Ming Kwok & Dora M. Y. Tam (2011), Challenges of Appraising Intangible Outcomes with Unclear Objectives: Performance Management Issues in Local Government in Ontario, Public Organiz Rev 11:297–306.
Soonhee Kim, (2010), Public Trust in Government in Japan and South Korea: Does the Rise of Critical Citizens Matter? Public Administration Review, September/October 2010
Slavic Agnes, nemanja Berber and BojanLekovic (2014) Performance Management In International Human resource Management: Evidence from the cee Region, Serbian Journal of Management 9 (1) pp45 – 58.
Snell, S. A &Bohlander, G. W. (2007). Managing Human Resources. Thomson Publishing Company,pp333
Sterck, M. (2007) the impact of performance budgeting on the role of the legislature: a four-country study. International Review of Administrative Sciences, 73, 189-203.
Stredwick John (2005) an Introduction to Human Resource Management. Elsevier Ltd.
Van Dooren, W. (2004) Supply and demand of policy indicators. Public Management Review, b, 511-30.
Van Dooren, W. (2006) Performance Measurement in the Flemish Public Sector: A Supply and Demand Approach. Leuven, Faculty of Social Sciences.
Van Dooren, W. and Van de Walle, S. (2008) Performance Information in the Public Sector: How It Is Used. Basingstoke, Palgrave Macmillan.
Van Dooren, W, Bouckaert Geert, and Halligan John (2010), and Performance Management in public sector, First Published Routledge