الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر شاخص های مدیریت جهادی (مورد مطالعه: دادگستریهای جمهوری اسلامی ایران)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتطاهره سادات آروین اصل 1 , حسن سلطانی 2 , سعید رازقی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
کلید واژه: الگو, فرهنگ سازمانی مطلوب, مدیریت جهادی, دادگستری ج. ا. ا,
چکیده مقاله :
زمینه: نهاد دادگستری یکی از سازمانهایی است که پیوسته در ارتقای فرهنگ سازمانی خود تلاش داشته است، لدا فرهنگ سازمانی مبتنی بر شاخصهای مدیریت جهادی بر عملکرد مطلوب این نهاد و رضایت شهروندان نقش موثری خواهد داشت. هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر شاخصهای مدیریت جهادی در دادگستریهای جمهوری اسلامی ایران میباشد. روش ها: پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها از نوع پیمایشی و از نظر روش اجرا کیفی است. بر این اساس ضمن بررسی مفاهیم و ادبیات موضوع، مولفه ها استخراج و در چارچوب مراحل مصالعه انجام شده است. جامعه هدف پژوهش، در بخش کیفی اساتید و خبرگان مدیریت سازمانی و مدیریت جهادی با حداقل 10 سال سابقه بوه است. حجم نمونه مبتنی بر رویکرد اشباع نظری تعیین گردید و روش نمونهگیری نیز روش گلوله برفی میباشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد زمانی که کارکنان از سلامت محیطی، مشارکت، روابط، اخلاق، دانش کافی، مسئولیتپذیری، فرمانپذیری، توجه به بیتالمال، تجربه بالا، فرهنگسازی صحیح، صداقت، وجدان کاری، تعهد، شرایط اقتصادی، نظم، خلاقیت و صبر در سطح مطلوبی برخوردار باشند از فرهنگ سازمانی مطلوبی برخوردار میباشند.
Background: The judicial institution is one of the organizations that has been continuously striving to improve its organizational culture, the organizational culture based on Jihadi management indicators will have an effective role on the optimal performance of this institution and the satisfaction of citizens. Purpose: The purpose of this research is to design an organizational culture model based on jihadi management indicators in the courts of the Islamic Republic of Iran. Methods: The research is applied in terms of purpose, and in terms of the method of data collection and analysis, it is a survey type, and in terms of the implementation method, it is qualitative. Based on this, while examining the concepts and literature of the subject, the components have been extracted and done within the framework of the process. Conclusion: The results of the research showed that when employees are satisfied with environmental health, participation, relationships, ethics, sufficient knowledge, responsibility, obedience, attention to property, high experience, correct culture, honesty, work conscience, commitment, economic conditions, order, creativity. and have a good level of patience, they have a good organizational culture.