مدل خط مشیگذاری شرکتهای دانشبنیان با رویکرد سنجش شجاعت سازمانی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتسمیه براموند 1 , محمد حکاک 2 , رضا سپهوند 3 , محمودرضا اسماعیلی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کلید واژه: خطمشی, مدل, شجاعت سازمانی, شرکتهای دانشبنیان,
چکیده مقاله :
زمینه: شجاعت یک ویژگی ضروری و مهم برای رفتار اخلاقی در محیطهای سازمانی است که منجر به حرکت افراد در مسیر درست و اخلاقی میشود. خطمشیگذاری در شرکتهای دانشبنیان براساس شجاعت سازمانی منجر به افشاء رفتارهای آسیبزا شده و مانع خسارتها میگردد. هدف: ارائه مدل خط مشیگذاری شرکتهای دانشبنیان با رویکرد سنجش شجاعت سازمانی بوده است. روشها: براساس رویکرد تحقیق ترکیبی؛ در مرحله اول، در بخش کیفی با روش نظریه دادهبنیاد و روش مصاحبه با مدیران، طی 20 مصاحبه تا مرز اشباع نظری، اطلاعات گردآوری و در مرحله دوم تحقیق با ماهیتی کمی، با تکیه بر مدل پارادایمی، پرسشنامهای طراحی و 40 نمونه با نرمافزار SmartPLS بررسی و مدل نهایی ارائه شد. یافتهها: پنج مولفه اصلی و نه مولفه فرعی استخراج شد؛ شرایط علی (ویژگیهای شخصیتی، انعطاف و تغییرپذیری)، مولفه مداخلهگر (بافتار سازمانی)، مولفه راهبردها (توسعه منابع انسانی)، مولفه شرایط زمینهای (شجاعت رفتاری، شجاعت گفتاری، شجاعت در اندیشیدن و شجاعت روانی) و در نهایت مولفه پیامدها با زیرمولفه توسعه سازمانی. نتیجهگیری: شرکتهای دانشبنیان مبتنی بر سرمایه خصوصی و دانش تخصصی افراد، برای پیادهسازی خط مشیهای سازمانی باید نظرات تخصصی افراد را شجاعانه دریافت کرده و در تصمیمگیری مدیریتی، دخیل کنند. واژگان کلیدی: خط مشی، مدل، شجاعت سازمانی، شرکتهای دانشبنیان.
Courage is important and necessary for ethical behavior in organizational environments that moves people in the right and moral direction. PolicyMaking in knowledge-based companies on organizational courage is to expose harmful behaviors and prevent them. To present the policy model of knowledgebased companies by measuring organizational courage. Based on a mixed research approach; In the first stage, in the qualitative part with the foundational data theory method and the method of interviewing managers , through 20 interviews up to the theoretical saturation, information was collected, and in the second stage, quantitative research, relying on the paradigm model, designed a questionnaire and 40 samples with SmartPLS software was reviewed and the final model was presented. five main components and nine components were extracted; Causal conditions (characteristics, flexibility and changeability), intervening component (organizational structure), strategy component (human resources development), background conditions component (behavioral courage, verbal courage, courage in thinking and mental courage) and finally the consequences component with subcomponent organizational development. Knowledgebased companies, which are based on private capital and specialized knowledge of individuals, must bravely receive the expert opinions of individuals and involve their opinions in managerial decisionmaking in order to implement organizational policies. Policy, Model, Organizational Courage, KnowledgeBased Companies