راهکارهای توسعه فرصتهای کارآفرینی ورزشی در سطح کلان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتتقی عاشوری 1 , مرتضی دوستی 2 , سیدمحمدحسین رضوی 3 , ابوالحسن حسینی 4
1 - دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 - استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
کلید واژه: سطح کلان, راهکارهای توسعه, فرصتهای کارآفرینی, کارآفرینی ورزشی,
چکیده مقاله :
زمینه: به طور کلی مطالعات در حوزه کارآفرینی راهبردهای فعالیتهای کارآفرینانه را عمدتا با تمرکز بر مقوله فرصت و مزیت رقابتی نشان میدهد بههمین دلیل تفکر غالب در ادبیات کارآفرینی، فرصت کارافرینانه است و جوهره کارآفرینی راهبردی، فرصتهای کارآفرینانه است که توانمندیهای شرکتها را به منظور افزایش سودآوری نشان میدهد بنابراین ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ارائه راهکارهای توسعه فرصتهای کارآفرینی ورزشی در سطح کلان اﺳﺖ.روششناسی: تحقیق حاضر به روش آمیخته که با مصاحبههای نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری و اجماع در بخش کیفی: 40 نفر از خبرگان دانشگاهی کارآفرینی و مدیریت ورزشی با نمونهگیری هدفمند نظری مشارکت داشتند. در بخش کمّی: با نمونهگیری تصادفی 164 نفر از کارآفرینان ورزشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریتورزشی، انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمهساختاریافته و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی محققساخته جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ مقولهها و برازش مدل بود. تجزیه و تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار آماری واریانسمحور Smart PLS(3) انجام ﺷﺪ.یافتهها: مدل مذکور در سطح کلان: با 5 مقوله به ترتیب (اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی)، شناسایی و رتبهبندی شدند و رابطهی بین مقولهها با سازهی سطح کلان مثبت و معنیدار (58/2 ≤ T) و برازش مدل پژوهشی (727/0= GOF) قوی ارزیابی شد.نتیجهگیری: بر اساس مصاحبه انجام شده در بخش کیفی راهکارهای توسعه فرصتهای کارآفرینی با رویکرد سطح کلان در پنج مقوله اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی گزارش شده است.
Background: In general, studies in the field of entrepreneurship show the strategies of entrepreneurial activities mainly by focusing on the category of opportunity and competitive advantage. For this reason, the dominant thinking in the entrepreneurial literature is entrepreneurial opportunity and the essence of strategic entrepreneurship is entrepreneurial opportunities it show. investigating approach for the development of sports entrepreneurship opportunities in a macro level. Methodology: The present study is a mixed method with semi-structured interviews to reach theoretical saturation and consensus in the qualitative section: 40 academic experts in entrepreneurship and sports management participated with purposive theoretical sampling. In the quantitative section: 164 sports entrepreneurs and postgraduate students of sports management were selected by random sampling. The research tools were semi-structured interviews and researcher-made interviews to determine the categories and model fit. Data analysis was performed using the partial least squares method with the analysis of variance-based statistical software "Smart PLS (3). Results: The model at the macro level: with 5 categories (economic, social, legal, political and cultural), respectively, were identified and ranked and the relationship between categories with the macro level structure is positive and significant (T ≤ 2.58) and the model (GOF = 0.727) was evaluated as strong. Conclusion: Based on the interview conducted in the qualitative section, strategies for developing entrepreneurial opportunities with a macro-level approach have been reported in five categories: economic, social, legal, political and cultural.
انصاری، محمدتقی؛ فدائی، عامل (1386) فرصتشناسی و صنایع برتر در آینده نخستین. همایش ملی مدیریت کارآفرینی ایران، تهران.
آقاجانی، حسنعلی و نامدار، عباس (1391) . تبیین عوامل موثر بر فرآیند کارآفرینی مستقل در باشگاههای ورزشی خصوصی استان مازندران، پژوهش نامهی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی . شماره پانزدهم . ص ص 127-107.
پاداش، دنیا؛ سلطان حسینی، محمد؛ خبیری، محمد و فتحی، سعید. (1388). "تعیین و اولویتبندی عوامل مدیریتی و اجرایی مؤثر بر خصوصیسازی باشگاههای ورزشی". همایش بینالمللی علم و فوتبال، آکادمی ملی فوتبال، تهران، صص 20-16.
پورپرتوی، میرطاهر و شمس دوست، فرزانه (1396). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر یر تصمیم گیری سرمایه گذاران در صنعت ورزش با استفاده از روشهای تاپسیس و تحلیلی پوشش داده ها. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری. دوره 3 شماره 1- ص ص 52-75.
جعفرزاده، محبوبه؛ رزاقی، محمد ابراهیم و شریفیان (1393). تعیین روایی و پایایی نسخه ایرذانی پرسشنامه نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرصتهای کارآفرینی در ورزش. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. سال دوم، شماره پیاپی 6، ص ص : 58-49.
جلالی فراهانی، مجید و علی دوست قهفرخی، ابراهیم (1392). تحلیل موانع اقتصادی مؤثر بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در ورزش حرفهای ایران. شماره 19، صص: 109-128
حمیدی، مهرزاد؛ رضوی، سیدمحمدحسین؛ امیرنژاد، سعید و شفیعزاده، شهرام .(1388). تبیین استراتژی توریسم ورزشی کشور. چکیده مقالات هفتمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران.
خدادادی، محمد رسول؛ فرید فتحی، مریم و معصوم زاده، سارا (1397). بررسی اثر تحریم بر تجارت ایران و شرکای عمدده تجاری در صنعت ورزش: رهیافت حداقل مربعات کامل اصلاح شده. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. سال هفتم. شماره 1 (25 پیاپی). ص ص 32-23.
داوری، علی؛ رضایی، حمیدرضا .(1385). نقش دولت و خط مشیهای دولتی در توسعهی کارآفرینی، فصلنامه علوم مدیریت ایران. شماره 1 (2) ، ص ص : 109-129.
زارع، ناصر.(1387). بررسی موانع کارآفرینی در ورزش کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. تهران
زمانی، مطهره؛ حسینی، عماد و رجایی، هادی (1391). اثر مخارج ورزشی بر تولید ناخالص داخلی ایران. نشریه مدیریت ورزشی، دوره 4، شماره 15، زمستان 1391، صفحه 143-156.
سید نورانی، سید محمدرضا و وفایی یگانه، رضا. (1389). «فرهنگ کارآفرینی». مجله مهندسی فرهنگی، ش. 45 و 46.
شریفیان، اسماعیل؛ یوسفی زرندی، محمدحسین و قهرمان تبریزی، کوروش (1395). موانع درون بخشی صنعت ورزش در رقابت با کالاهای ورزشی خارجی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. سال پنجم، شماره 1 (17 پیاپی). ص ص:67-75.
عسگریان، فریبا؛ خدادادی، محمد رسول و سرلاب، رقیه (1396). مدلسازی کالاهای ورزشی ایران با استفاده از مدل آرما طی سالهای 1391-1371. مطالعات مدیرت ورزشی. شماره 41، فروردین و اردیبهشت، ص ص 110-97.
فرجی سبکبار، حسنعلی؛ ملایی، نادر و هاجری، بهرام (1394). تحلیل فضایی الگوی اشتغال در بخشهای عمده فعالیت نواحی روستایی ایران. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال چهارم، شماره 1 (پیاپی 11). ص ص: 1-14
قاسمی، جوادی پور، محمد و ترکفر، احمد (1394). شناسایی موانع بازاریابی ورزشی ایران از دیدگاه مدیران ورزشی کشور. مدیریت ورزشی. دورة 7، شمارة 6. ص ص: 829-846.
کلاشی، مازیار؛ حسینی، سیدعماد و رجائی، محمدهادی (1395). اثر مخارج ورزشی دولت و خانوار بر تولید ناخالص داخلی در ایران. دوره 8، شماره 38، پاییز 1395، صفحه 165-182.
کیا، محمد؛ نساج، سعیده؛ احمدزاده، نسرین و نورا، عباس (1386). کارآفرینی گام به گام. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران
محمدکاظمی، رضا؛ زعفریان، رضا؛ خدایاری، عباس و جوادی نیا، عباس .(1393). شناسایی فرصتهای کسب وکار (کارآفرینانه) در صنعت ورزش با رویکرد فناوری اطلاعات. 7(1). ص ص" .95-112.
مدرسی، سیده جمیله، مدرسی سریزدی، سید محمد مهدی، (1392). کارآفرینی. ج 6 تهران: انتشارات ترمه.
مشیری، بنیامین، بررسی توسعه کارآفرینی در کشور کانادا، پارک فناوری پردیس، 1391.
معین فر، محمدرضا احمد مظفری، سید امیر؛ شرف جوادی، بتول، کاظم نژاد، انوشیروان (۱۳۹۰). بررسی وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران. فصلنامه المپیک، ۱۹(۲)، ص ۲۲-۱۲.
مهرآرا، محسن و میکائیلی، سیده وجیهه (1396). بررسی اثر درامدها و مخارج ورزشی دولتی بر ارزش افزودهی بخش ورزش رویکرد مدل خود توزیع با وقفههای گسترده. مطالعات مدیریت ورزشی. 9(46) ص ص 90-69.
وکیلی ، یوسف؛ الوانی، سید مهدی و محمدیالیاسی ، قنبر(1393) تبیین نقش عوامل محیطی در توسعه کارافرینی در بخش عمومی . توسعهی کارآفرینی (2) 7 ص ص 21-191.
هنری، حبیب و مندعلیزاده، زینب (1390) بررسی اهداف و استراتژیهای کارآفرینی در ورزش کشور بر اساس تحلیل استراتژیک SWOT. مطالعات مدیریت ورزشی،(4) 3 ، 126-107.
الهی، علیرضا؛ سجادی، سید نصرالله؛ خبیری، محمد؛ ابریشمی، حمید (1389). موانع توسعه صنعت باشگاهداری حرفهای فوتبال ایران. پژوهش در علوم ورزشی شماره 28، ص ص: 68-53.
یداللهی فارسی، جهانگیر (1387). کارآفرینی در ورزش کشور، همایش ملی مدیریت ورشی با تاکید بر سند چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران. آکادمی ملی المپیک و پاراالمپیک.
_||_Aldrich, H. and G. wiedenmayer (1993), "From traits to rates: An ecological perspectiveon organizational foundings", Advances in Entrepreneurship, Frim Emergence and Growth, 1, 145-95.
Aldrich, H. and M. Fiol (1994), "Fools rush in? The institutional context of industry creation", Academy of Management Review, 19 (4), 645 – 70
Andreff, W. (2000). Sport and economic development; Play the Game: 12-16.
Bai, Wensong; Holmström-Lind Christine; Johanson, Martin (2018). Leveraging networks, capabilities and opportunities for international success: A study on returnee entrepreneurial ventures. Scandinavian Journal of Management 34: 51–62
Baumol, W. J. (1990). Entrepreneurship: productive, Unproductive, and destructive. The Journal of political Economy, Vol. 98, No. 5, 893-921.
Berrett, T., & Reimer, R. (2005). The economic significance of amateur sport in the city of Calgary in 2002. Avaialable at: http://www.calgary.ca/CSPS/ Recreation/ Documents / Research - and - development/ Economic-finalreport. pdf? nore direct =1 (Accessed 23 March 2014).
Bing, F. (2011). Study on development path of Shandong sports industry from the perspective of low-carbon economy. Energy Procedia, 5(2011), 879–83.
Bolívar-Cruz, Alicia; Batista-Canino, Rosa M and Hormiga, Esther. (2014). Differences in the perception and exploitation of entrepreneurial opportunities by immigrants. Journal of Business Venturing Insights 1-2. Pp 31–36.
Bosma, N., Acs, Z.J., Autio E., Coduras, A., Levie, J. And the Global Research Consortium (2009) Global Entrepreneurship Monitor 2008 executive report, GEM global.
Campbell, C. (1992), "A decision theory model for entrepreneurial acts", Entre – preneurship Theory and practice, 17 (1), 21 – 7.
Ciletti, D & Chadwick, S. Sport entrepreneurship: Theory and practice. Fitness Information technology, 2012
Dahalan, Norziani; Mastura, Jaafar & Mohd Rosdi, ,Siti Asma’. (2013). Local community readiness in entrepreneurship: Do gender differ in searching business opportunityLocal community readiness in entrepreneurship: Do gender differ in searching business opportunity. Procedia - Social and Behavioral Sciences 91. Pp: 403 – 410.
Dean, D. and R. Brown (1995), "Pollution regulation as a barrier to new firm entry Initial evidence and implications for future research", Academy of Management Journal, 38(1), 288-303.
Dobbs, M. & Hamilton, R.T. (2007) Small business growh: recent evidence and new directions International journal of entrepreneurial Behaviour & Research, 13(5), 296-322.
Dongfeng Liu James Zhang Michel Desbordes , (2017)," Sport business in China: current state and prospect ", International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Vol. 18 Iss 1 pp. -1-19.
Fadahunsi, A. and P. Rosa (2002), "Entrepreenurship and illegality: Insights from the Nigerian cross – broder trade", Journal of Business Venturing, 17 (5), 397-430.
Gartton, C., Arnesolberg, H. (2007). The economics of sports broadcasting. [www.routlesgeeconomics.com/books/the-economics of sports –broadcasting- isbn9780415357807]20 Aug 2009
Gioia, P. (1989), "The prudence standard: Recent experience and future relevance", Public Utilities fortnightly, 9, 11-17.
Haifeng Qian,, Chang Zhao (2018) Space-time analysis of high technology entrepreneurship: A comparison of California and New England. Applied Geography 95 (2018) 111–119.
Hardy,S. (1996). Entrepreneurs, organizations, and the sport marketplace: Subjects in search of historians. Journal of Sport History, 13, 14–33.
Harper D (1997) "Institutional conditions for entrepreneurship", Working paper, New York University, US.
Houlihan, B. Bloyce, D. and Smith, A. (2009) ‘Developing the research agenda in sport policy’, International Journal of Sport Policy and Politics, 1(1): 1–12.
Jackson, R. (2001). Sport Administration Manual, Hurford Enterprises Ltd, IOC, Switzerland.
Jacobs, B. and Theeuwes, J. (2005) ‘Innovation in the Netherlands: The market falters and the government fails’, De Economist, 153(1): 107–124.
Karlis, G. (2006), "The Future of Leisure, Recreation, and Sport in Canada: A SWOT for Small Sized Enterprises", The Sport Journal, 9, p. 2.
Kelly, D. (1988), "organizational transformation and failure in the US airline industry, 1962-1985.", ph.D. Dissertation, Northwestern Univercity, US
Kelly, D. and T. Amburgey (1991), "organizational inertia and momentum: A dynamic model of Strategic change", Academy of Management Journal, 34(3), 591-612.
Knoppers, A. (2015) ‘Assessing the sociology of sport: On critical sport sociology and sport management’, International Review for the Sociology of Sport, 50(4–5): 496–501.
Levie, J. Autio, E. Reeves, C. Chisholm, D. Harris, J. Grey, S. Ritchie, I. and Cleevely, M. (2014) Assessing regional innovative entrepreneurship ecosystems with the global entrepreneurship and development index: The case of Scotland, Global Entrepreneurship Research Conference, Barcelona.
Minniti, M (1999), "Social environment and alternative patterns of entrepre – neurial activity", working paper, babson College, MA, US. Mitchell, R., B. Smith, K. seawright and E. Morse (2000), "Cross – Cultural cognitions and the Venture creation decision' Academy of Management Journal, 43 (5), 974 ---93.
Nauright, J. (2015). Beyond the sport-media-tourism complex: An agenda for transforming sport. Journal of the International Council of Sport Science and Physical Education, 68(May), 13-19.
Nooteboom, B. and Stam, E. (2008) Microfoundations for Innovation Policy, Amsterdam: Amsterdam University Press.
Park, Seong-Hee, Mahony, Daniel F, Kim, Yukyoum, & Do Kim, Young. (2015). Curiosity generating advertisements and their impact on sport consumer behavior. Sport Management Review, 18(3), 359 -369.
peixoto naia,a.m. entrepreneurship education in sport sciences: lmplications for curriculum development. thesis, universidade de lisboa, 2013.
Ratten, V. (2011). ‘Social entrepreneurship and innovation in sports’. International Journal of Social Entrepreneurship and Innovation, 1(1), 42–54.
Ratten, V. Athletes as entrepreneurs: the role of social capital and leadership ability. Int J. entrepreneurship and Small business, 2015, Vol. 25, No. 4, 2015, 442 – 455.
Ratten, V., & Ratten, H. International sport marketing: Practical and Future research implications. Journal of Business and Industrial Marketing, 2011, 26(8), 614-620. Doi: 10.1108/08858621111179886.
Rauch, A., & Frese, m. (2007). Let,s put the person back into entrepreneurship research: A meta – analysis of the relationship between business owners, personality traits, business creation and success, europeam journal of work and organizational psychology, 16(4). 353-385.
Raymond J. Jones, Anat Barnir., Technovation (2018), Properties of opportunity creation and discovery: Comparing variation in contexts of innovativeness. Technovation https://doi.org/10.1016/j.technovation.2018.02.014.
Sabrine Dhahri, Anis Omri (2018). Entrepreneurship contribution to the three pillars of sustainable development: What does the evidence really say?. World Development 106 (2018) 64–77.
Santomier, J. (2002), "Sport Business Entrepreneurship", New England Journal of Entrepreneurship, 5, pp. 5-6.
Sine, W., H. Haveman and p. Tolbert (2001), "Institutional influences on Founding variation in the emerging independentpower industry", working paper, University of Maryland, US.
Skinner, J., & Zakus, D. H. (2008). Development through Sport: Building social capital in disadvantaged communities. Sport Management Review, 11(3), 253-75.
Smallbone, D. & Wyer, P. (2000). Growth and development in the small frim, in Carter, S. and James – Evans, D. (Eds.) Enterprise and small business. Harlow: prentice Hall.
Smith, J. (1997). Football, It’s Values, Finances and Reputation. Report to the Football Association
Sport Industry Research Centre. (2007). The economic importance of sport in Scotland 2004 sport Scotland’s research digest. Available at: http://www.sportscotland.org.uk/ Documents/ Resources/ The
Stenholm, P., Acs, Z. J., & Wuebker, R. (2013). Exploring country – level institutional arrangments on the rate and type of entrepreneurial activity. Journal of Business Venturing, 28(1), 176 – 193.
Tesone, D. V., Platt, A. and Alexalkis, G. (2004), "The Human Capital Factor: Strategies for Dealing with Performance Challenges in Business and Sport Management", The Journal of Applied Management and Entrepreneurship, Vol. 9, No. 3, pp. 22-33.
Van Bottenburg, m. & Salome, L. The indoorisation of outdoor sports: an exploration of the rise of lifestyle sports in artificial settings. Leisure Studies, 2010, 29(2), 143-160.
Zaoual, Nejia; Khefacha, Islem and Belkacem, Lotfi. (2015). The Impact of Opportunity and Necessity Based Start-Up on The Choice of an Economic Sector in Tunisia. Procedia Economics and Finance 23. Pp: 1411 – 1419.