ارائه الگوی خط مشی گذاری فرهنگ مطلوب سازمانی در سازمان های سلامت و درمان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتابراهیم جواهری زاده 1 , محمد رضا فتحی 2
1 - استادیار دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کلید واژه: خط مشی گذاری, سازمان های سلامت و درمان, تحلیل تم, مدل فرهنگ سازمانی مطلوب,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگوی خط مشی گذاری فرهنگ مطلوب سازمانی در سازمان های سلامت و درمان است.روش: رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل تم بوده است. 16 نفر از خبرگان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی انتخاب و در تحقیق مشارکت نمودند. داده های حاصل از مصاحبه ها، کدگذاری شده و نتایج توسط خبرگان اعتبار سنجی گردیدیافته ها: بر اساس یافته های تحقیق خدا محوری، عبادت انگاری کار، اصالت انگیزه های غیر مادی، کل بودگی انسانی و سلامت محوری به عنوان انگاره های بنیادین در خدمتگزاری، تکلیف گرایی، بیمار محوری، مسئولیت پذیری، نظم و انضباط، سرعت در ارئه خدمات، معنویت محوری، یادگیرندگی، خلاقیت و نوآوری، ایثارو سعه صدر به عنوان قواعد و ارزش های فرهنگی تجلی گری داشته اند. نتیجه گیری: الگو بدست آمده از این تحقیق، توجه مدیران را به تغییرات عمیق فرهنگی به جای تغییرات سطحی ساختاری جلب می کند. براساس تحقیقات، تغییراتی که در سیستم های سلامت در حال انجام است بیشتر معطوف به تغییرات ساختاری است تا تغییرات فرهنگی به نحوی که بیشتر بر روی فرایندها و رویه های سازمانی تمرکز کرده اند تا تجارب روان شناختی کارکنان از فرهنگ سازمانی.
Objective:The purpose of this study is to provide a model of optimal organizational culture policy in health and treatment organizations. Method:The 16 experts of Baqiyatallah University of Medical Sciences selected by Judicial sampling method and participated in the research. The data from the interviews were coded and the results were validated by experts. Findings:The main results of the research are the model of optimal organizational culture in health and treatment organizations. This model is based on three levels: "fundamental beliefs", " values" and "manifestations and artifacts". According to the findings, "God-centeredness, devotion to work, originality of immaterial motives, human totality and health-centeredness" as fundamental beliefs in "servant, conscientiousness, patient-centeredness, responsibility, discipline, speed in Service delivery, spirituality, learning, creativity and innovation, self-sacrifice and generosity have been "manifested" as cultural values. "Environmental health, enthusiastic body language, religious behaviors in the workplace, psychological support, professional behavior" as well as cultural "manifestations and artifacts" are the result of the process of "existentialization" of the underlying layers of culture. Results: The model obtained from this research draws managers' attention to deep cultural changes instead of superficial structural changes. According to research, the changes that are taking place in health systems are more focused on structural changes than cultural changes in a way that focuses more on organizational processes and procedures than employees' psychological experiences of organizational culture.
