شناسایی مولفههای اکوسیستم کارآفرینی: مطالعهای بر پژوهشهای ملی، بینالمللی و سیاستهای یک منطقه ویژه اقتصادی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتنادر ثناگو مطلق 1 , مرتضی موسی خانی 2 , کمال سخدری 3 , حامد رحمانی 4
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - استادیار،گروهکارآفرینی،دانشگاهتهران،تهران،ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران
کلید واژه: نرم افزار, تحلیل مضمون, اکوسیستم کارآفرینی, نمایههای علمی معتبر, مطالعه استنادی, اندیس اچ بی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بازشناسی مفهوم اکوسیستم کارآفرینی و در نهایت شناسایی مولفههای آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام است. روش: در این پژوهش به تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و گزینشی به شتاسایی ابعاد و مولفههای اکوسیستم بر اساس مطالعات و سیاستهای منطقه ویژه اقتصادی پیام پرداخته شد. مطالعات داخلی با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، نورمگز و ایرانداک صورت پذیرفت و تعداد 33 داده دست دوم شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت با توجه به تعداد ارجاعات بالای 10 رجوع تعداد 13 مقاله شناسایی و در مورد سیاستهای مورد بررسی نیز آئین نامه وزارتخانه (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در خصوص شرکتهای نوپا؛ سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری؛ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی؛ حکم وزیر به مدیرعامل منطقه؛ اساسنامه منطقه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش داخلی نشان از آن دارد که بیش از 70 درصد مطالعات صورت گرفته به صورت کمی و پیمایشی بوده و بیشتر آنها نیز بر اساس مدل آیزنبرگ (2011) و یا شاخصهای کارآفرینی جهانی تحلیل شدهاند و یافتههای پژوهشهای خارجی تاکیدات دیگری را نشان میدهند اول اینکه مقالات با ارزش ارائه شده با تعداد ارجاع بالای 100 مقاله جزو مقالات مروری بوده و بیش از 70 درصد مقالات مورد بررسی با این کلید واژه کیفی میباشند نتیجهگیری: یافتههای حاصل از تحلیل مضمون نیز نشان از شناسایی 107 مضمون اولیه داشت که در نهایت در چهار بعد و 12 مولفه دستهبندی شدند. خروجی نرم افزار چهار بعد اکوسیستم را شامل شبکه سازی (دارای مولفههای دانشگاهها، نهادهای دولتی، سیاست)، زیرساختها (شامل مولفههای فرهنگ، حمایتها، آموزش، زیرساختهای فیزیکی و ارتباطی و ویژگیهای محیطی)، تجاری سازی (شامل مولفههای بازار و امور مالی) و بعد خودکارآفرینی (شامل مولفههای ویژگی شخصی و سرمایه انسانی) شناسایی نمود.
Purpose: the aim of the present study is to identify the concept of entrepreneurial ecosystem and finally, identify its components in Payam Special Economic Zone. Method: in the present study, the content and open, axial and selective coding were analyzed to identify the dimensions and components of the ecosystem based on the studies and policies of Patam Special Economic Zone. Internal studies were conducted by searching the scientific databases of Academy Jihad, Civilicia, Normags and Irandoc, and 33 second-hand data were identified and analyzed. Regarding the external indices they were scanned through Scopus.in 2008, when the first article with a keyword “ Entrepreneurship Ecosystem “ was presented in this index, 110 articles there were identified until 2018, and according to the number of citations above 10, 13 articles were identified and regarding the mentioned policies of the regulations of Ministry (Ministry of Information Technology and communications) about start-ups, general policies announced by the supreme leader, general policies of the resistance economy, Minister’s order to the regional director, the Constitution of the region were analyzed. Findings: It can be said that the present study is the first review study on the entrepreneurial ecosystem among national researchers and the results obtained from this research also show that the entrepreneurial ecosystem has a growing position, especially in recent years, among national and international researchers. The findings of the internal research represent that more than 70% of the studies were quantitative and servey type and most of them were analyzed based on Eisenberg (2011) model or global entrepreneurship indicators and most of the articles published with this keyword belonged to the Journal of Entrepreneurship Development, but the findings of foreign research showed other emphases. First, the articles presented with the reference number of more than 100 articles are included in review articles type and more than 70 percent of the reviewed articles including this keyword are qualitative. These articles themselves have followed their own special framework and theory. In this study, in addition to the above studies an attempt has been made to present a picture of policies and the role of the political environment, especially the effects of government policies on the mentioned study which is the special economic zone. Conclusion: The findings from the content analysis also depicted the identification of 107 initial contents which were finally categorized into four dimensions and 12 components. The output of the four-dimensional ecosystem software includes networking (consisting of university components, government institutions, politics) infrastructures (including culture components, support, education, physical and communication infrastructure and environmental features), commercialization (including market components and financial affairs) and self-creation dimension (including components of personal characteristics and human capital) were identified. Key
بیگ آقا، محسن؛ شیروانی، علیرضا؛ خزائی، مجتبی؛ طراحی مدل اکوسیستم ارتقاء کارآفرینی در سینمای ایران (1394)، مجله مدیریت فرهنگی، شماره 29، صفحه 107-122.
براتی میر ، یاوری الهام ، شریف حسین ، شناسایی شاخصهای اولویتدار سنجش اکوسیستمهای کارآفرینی برای پیادهسازی در مناطق ایران (1396)، دوره 12، شماره 45، صفحه 41-60.
پورصادق، اروج، پورصادق، اروج، تاثیر عوامل اکوسیستم کارآفرینی بر اساس مدل آیزنبرگ بر تاب آوری کسب و کار با نقش میانجی کسب دانش (مطالعه باشگاههای شهر تبریز) (1396). دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
داوری، علی؛ سفیدبری، لیلا؛ باقرصاد، وجیهه؛ عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ (1396)، مجله توسعه کارآفرینی، شماره 35، صفحه 101-120.
داوری, علی، شاه محمدی منصور، توسعهی کارآفرینی روستایی مطابق با ابعاد راهبرد اکوسیستم کارآفرینی (1396). همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در ایران، سبزوار، دانشگاه حکیم سبزواری.
جهرمی، امین؛ اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه پایه (1394)، مجله علمی ترویجی سیاست نامه علم و فناوری، شماره 12، صفحه 42-75.
رخام، المیرا، رشد اقتصادی از کانال اکوسیستم کارآفرینی (1395)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی.
رمضانی نژاد، رحیم، برومند محمد رضا، احمدی فاطمه، اکوسیستم کارآفرینی: رویکردی جدید برای توسعه کارآفرینی در ورزش (1397)، نشریه پژوهشهای موثر در مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 16، صفحه 29-40.
عزتی راد، جم؛ سخدری، کمال؛ موسی خانی، مرتضی؛ مطالعات تجاری سازی دانش با رویکرد اکوسیستم کارآفرینی، مجله آموزش عالی، شماره 34، صفحه 133-165.
عبدوس, علی و محمدرضا زند مقدم، ارزیابی سیاستهای موثربر اکوسیستم کارآفرینی گردشگری با تاکید برحکمرانی خوب مطالعه موردی: شهرستان مهدیشهر (1397). کنفرانس عمران,معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام، تبریز، دانشگاه تبریز - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تبریز.
غلامی، علی، محمدزاده، فاطمه، ارزیابی مطلوبیت و نقش اکوسیستم کارآفرینی روستایی در استان آذربایجان غربی (1396)، فصلنامه جغرافیا و پایداری محیط، دوره 7، شماره 23، صفحه 83-101.
قمبرعلی، رضوان؛ آگهی، حسین؛ علی بیگی، امیرحسین؛ زرافشانی، کیومرث، واکاوی محتوای سیاستها در تطابق با ابعاد اکوسیستم کارآفرینی (1395)، مجله توسعه کارآفرینی، شماره 31، صفحه - 39 – 58.
قمبرعلی، رضوان، واکاوی اکوسیستم کارآفرینی کشاورزی شهرستان کرمانشاه (1393)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کارآفرینی دانشگاه رازی.
گودرزی فراهانی, علیرضا و احسان چیت ساز، ۱۳۹۶، بررسی کارآفرینی و شاخصهای کارآفرینی در کشورهای منتخب براساس مدل دیده بان جهانی کارآفرینی GEM، کنفرانس ملی پژوهشهای نوین حسابداری و مدیریت در هزاره سوم.
مهدیان, یاسمن؛ علی عالیخانی و ساناز نیکقدم حجتی، شناسایی و رتبه بندی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت استارت آپها (1396)، کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت و حسابداری، اصفهان، دانشگاه شیخ بهایی.
میثمی امیرمهدی، محمدی الیاسی قنبر، مبینی دهکردی علی، حجازی سیدرضا؛ ابعاد و مولفههای اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در ایران (1396)، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری : دوره 5، شماره3، صفحه 9 -42.
میگونپوری، محمدرضا؛ عربیون، ابوالقاسم؛ پوربصیر، محمدمهدی؛ مبینی دهکردی، علی؛ مدل سازی و پیکره بندی عوامل اثرگذار بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی (1397)، مجله توسعه کارآفرینی، شماره 41، صفحه 541-560.
نیک بین, حسین، داوری علی، طراحی مدل اکوسیستم کارآفرینی بر اساس مدل GEI در ایران، کنفرانس کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف (1396). تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف.
نیکنامی, فرخ، علیزاده مشکانی، فتانه، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر ایجاد اکوسیستم کارآفرینی بین المللی بر محیطهای در حال توسعهی منطقهای ( مطالعه موردی: حوزهی کشورهای پیرامون دریای خزر(1397)، اولین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار و حسابداری با تاکید بر ارزش آفرینی و اقتصاد مقاومتی، تهران، موسسه آموزش عالی امینی بهنمیر. جامی, علیرضا، حسینی نیا غلامحسین، اولویتهای سیاستگزاری جهت ایجاد اکوسیستم مطلوب در توسعه کارآفرینی (1396). دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی صالحان.
یعقوبی، نورمحمد؛ دهقانی، مسعود؛ امیدوار، ملیحه؛ استقرار مدیریت منابع انسانی سبز در اکوسیستم کارآفرینی، مجله پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی (1397)، دوره 8، شماره 4، صفحه 131-149.
_||_
Acs, Z. J., Estrin, S., Mickiewicz, T., & Szerb, L. (2018). Entrepreneurship, institutional economics, and economic growth: an ecosystem perspective. Small Business Economics, 51(2), 501–514.
Berger, E. S. C., & Kuckertz, A. (2016). Female entrepreneurship in startup ecosystems worldwide. Journal of Business Research, 69(11), 5163–5168.
Cohen, B. (2006). “Sustainable Valley Entrepreneurial Ecosystems”, Business Strategy and the Environment, 15(1): 1- 14.
Hancock, S. (2011). The development of university‐based entrepreneurship ecosystems: global practices. Studies in Higher Education, 36(3), 373–374.
Hayter, C. S., Nelson, A. J., Zayed, S., & O’Connor, A. C. (2018). Conceptualizing academic entrepreneurship ecosystems: a review, analysis and extension of the literature. The Journal of Technology Transfer, 43(4), 1039–1082.
Isenberg, D. 2011. The Entrepreneurship Ecosystem Strategy as a New Paradigm for Economic Policy: Principles for Cultivating Entrepreneurship. Presentation at the Institute of International and European Affairs, May 12, 2011, Dublin Ireland. Available on line at http://entrepreneurial-revolution.com/ (last accessed: 27/01/2012).
Lambooy, T., & Levashova, Y. (2011). Opportunities and challenges for private sector entrepreneurship and investment in biodiversity, ecosystem services and nature conservation. International Journal of Biodiversity Science, Ecosystem Services & Management, 7(4), 301–318.
Lambooy, T., & Levashova, Y. (2011). Opportunities and challenges for private sector entrepreneurship and investment in biodiversity, ecosystem services and nature conservation. International Journal of Biodiversity Science, Ecosystem Services & Management, 7(4), 301–318.
Malecki, E. J. (2018). Entrepreneurship and entrepreneurial ecosystems. Geography Compass, 12(3), 1-21
Maroufkhani, P., Wagner, R., & Wan Ismail, W. K. (2018). Entrepreneurial ecosystems: a systematic review. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy.
Nambisan, S., & Baron, R. A. (2012). Entrepreneurship in Innovation Ecosystems: Entrepreneurs’ Self-Regulatory Processes and Their Implications for New Venture Success. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(5), 1071–1097.
Roja, A. (2015). Technology Entrepreneurial Ecosystems and Entrepreneurship in the West Region of Romania. Studia Universitatis „Vasile Goldis” Arad – Economics Series, 25(1), 40–59.
Spigel, B. (2015). The Relational Organization of Entrepreneurial Ecosystems. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1), 49–72.
Surie, G. (2017). Creating the innovation ecosystem for renewable energy via social entrepreneurship: Insights from India. Technological Forecasting and Social Change, 121, 184–195.
Zahra, S. A., & Nambisan, S. (2012). Entrepreneurship and strategic thinking in business ecosystems. Business Horizons, 55(3), 219–229.