شناسایی ابعاد و مؤلفه های آوای نوع دوستانه در تعامل با کارکنان شهرداری مشهد
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتسمانه صادقیان 1 , فریبرز رحیم نیا 2 , علی شیرازی 3 , آذر کفاش پور 4
1 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
2 - استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
3 - دانشیار فردوسی مشهد
4 - دانشیار دانشگه فردوسی مشهد
کلید واژه: آوای نوع دوستانه کارکنان, آوای کارکنان, پدیدارشناسی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم آوای نوع دوستانه کارکنان انجام شده است. آوای نوع دوستانه، ابراز ایدهها، اطلاعات و نظرهای مرتبط با کار مبتنی بر انگیزه های مشارکتی تعریف شده است. روش: این مطالعه به روش کیفی و بر مبنای استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته و عمیق و جهت تجزیه و تحلیل آنها از رویکرد کلایزی استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه کارکنان شهرداری مشهد که تجربه بروز بیش از 20 بار آوای نوع دوستانه را به صورت رسمی داشته و حداقل سه سال سابقه کار در شهرداری مشهد را داشتند، تشکیل دادند که با توجه به نمونهگیری هدفمند و کفایت آن مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافته ها: از یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل مصاحبهها، 4 بعد ارتقادهنده، آزادانه، پیشگیرانه و اخلاق مدارانه پدیدار گردید. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش بینش ارزشمندی را در مورد آوای نوع دوستانه کارکنان فراهم میکند که میتواند به دستاوردهای بزرگی برای سازمانها منجر شود و در حوزه مشارکت مثبت سازمانی کاربرد داشته باشد.
Abstract Aim:The purpose of this study was to explain pro-social voice concept of the employees. Pro-social voice, Expression of ideas, information and comments related to work have been defined as participative motivations that this behavior focuses on the benefit of others. Method: This study was conducted qualitatively and based on phenomenological strategy. Semi-structure and in-depth interviews were used to collect the data and Glaser comprehensive approach was used to analyze them. The study population was consisted of all municipality employees of Mashhad who had officially encountered with more than 20 times pro-social voice behavior and had at least 3 years work experience in the municipality of Mashhad which were interviewed according to purposeful sampling and adequacy. Finding: The findings from the analysis of the interviews four dimensions consist of promoters, the free, preventive and ethical issues emerged. Conclusion:The findings of this research provide valuable insight into pro-social voice behavior of employees that can lead to large achievements for organizations and apply in the context of positive organizational participation.
_||_