بررسی عوامل روانشناختی موثر بر تمایل به کسب و کارهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمجید قنبری نژاد اسفقن سری 1 , سید مجتبی سجادی 2 , علی بدیع زاده 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
2 - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
کلید واژه: کارآفرینی, روانشناختی, کارآفرینی دانشگاهی, دانشجویان,
چکیده مقاله :
زمینه: کارآفرینی کشاورزی یک فرد یا گروهی با حق استفاده یا بهرهبرداری از زمین یا سایر عناصر مرتبطِ مورد احتیاج برای انجام فعالیت کشاورزی میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی موثر بر تمایل به کسب وکارهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی می باشد. روش: پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی می باشد، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این پژوهش، 248 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت را شامل میشود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب استفاده شده است. روایی پرسش نامه توسط تنی چند از اساتید روش تحقیق و مدیریت مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آلفای به دست آمده برای کل سوالات تحقیق معادل 88 درصد می باشد که این مقدار نشان دهنده پایایی پرسشنامه است. به منظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل روانشناختی (انگیزش، مهارتهای فردی ، نگرش، هنجارهای ذهنی، حمایت محیطی ادراک شده، پویایی محیطی ادراک شده وکنترل رفتاری ادراک شده) از عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی در میان دانشجویان می باشند.
Agricultural entrepreneurship is defined as a person or group with the right to use or exploit the land or other related elements required for agricultural activity. The aim of this study was to investigate the psychological factors affecting the tendency towards small and medium businesses in the agricultural sector. The statistical population of this study is graduate students of Islamic Azad University, Rasht Branch. A proportional stratified random sampling method was used to select the sample. To collect the data, a questionnaire, and to analyze the data and test the research hypotheses, the structural equation modeling method has been used. The present research is a descriptive-survey study and can be applied in terms of purpose. The results showed that the psychological factors (motivation, individual skills, attitude, subjective norms, perceived environmental support, perceived perceptual dynamic and perceived behavioral control) are factors influencing the tendency towards entrepreneurship among the students who participated in the survey.
_||_