شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بدبینی سازمانی و پیامدهای آن با روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) (مورد مطالعه: اعضای هیأت علمی دانشگاه)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتسیده لعیا مرتضوی 1 , ابوالحسن فقیهی 2
1 - دکتر دانشگاه ازاد
2 - استاد دانشگاه
کلید واژه: فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP), بدبینی سازمانی, اعضای هیأت علمی دانشگاه,
چکیده مقاله :
زمینه: یکی از معضلاتی که امروزه سازمان ها را تهدید می کند و محققان از آن به عنوان یکی از چالش های مدیریت در قرن حاضر یاد کرده اند شیوع پدیده بدبینی در سازمان ها است. هدف: در این مقاله علل بروز بدبینی در بین اعضای هیأت علمی و پیامدهای آن شناسایی شده است. روش: پس از بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان، مهمترین علل بروز بدبینی و پیامدهای آن با استفاده از تکنیک AHP شناسایی و رتبه بندی شد.یافته ها: از بین 19 عامل شناسایی شده به ترتیب: ادارک سیاست سازمانی، بدبینی اجتماعی، نقض قرارداد روانشناختی، کاهش عدالت سازمانی، کاهش حمایت سازمانی، کاهش امنیت شغلی و سبک رهبری به عنوان عوامل موثر و همچنین از بین 8 پیامد شناسایی شده به ترتیب: بدبینی نسبت به تغییر سازمانی، کاهش تعهد سازمانی، کاهش بروز رفتار شهروندی سازمانی و کاهش رضایت شغلی به عنوان مهمترین پیامدهای بدبینی شناسایی شدند.نتیجه گیری: یافته های پژوهش پیشنهاد می کند که دانشگاه ها باید با در نظر گرفتن عوامل موثر در ایجاد بدبینی سازمانی و کنترل آن ها از پیامدهای شیوع این پدیده جلوگیری نمایند.
Background:One of the problems that now threat organizations and is one of the challenges of management is organizational cynicism.Objective:In this paper, the causes of organizational cynicism among faculty members and their implications have been identified.Methods: After reviewing the literature and interviews with 15 experts, using AHP technique to identify and rank the most important reason was the organizational cynicism and its consequences.Results: Of the 19 factors were identified: perception of organizational policy , social cynicism, psychological cynicism, breach of contract , reducing organizational justice , reducing organizational support , job security and style of leadership. 8 also factor as to the consequences of the spread of this phenomenon at the University of 4 were identified by their important factor of experts respectively: obsessing over organizational change , reducing organizational commitment , reducing the incidence of organizational citizenship behaviors and reduction of job satisfaction. Conclusion: The findings suggest that universities consider the factors in the creation of organizational cynicism and control of the spread of this phenomenon avoid the consequences
_||_