مطالعه موردی ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتعیسی سیلاوی 1 , احمد سرداری 2 , یوسف رشیدی کیا 3
1 - مدرس دانشگاه پیام نور و کارشناس منابع انسانی سازمان امور مالیاتی
2 - دانشیار دانشگاه شاهد دانشکده علوم انسانی رشته مدیریت
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, رویکرد کارت امتیازی متوازن, شاخص,
چکیده مقاله :
زمینه: پژوهش با محوریت ارزیابی عملکرد سازمان مورد بررسی بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن صورت گرفت.هدف: ارزیابی عملکرد معاونت برنامهریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان در سال 1393 بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن میباشد.روش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است. جامعه آماری شامل مدیران، کارکنان و مشتریان معاونت است. با استفاده از تحقیقات قبلی، استراتژیها، شاخصهای تدوین شده قبلی و مصاحبه با کارشناسان معاونت شاخصهای چهار منظر تدوین شد. جهت سنجش منظر مالی و برخی شاخصهای منظر فرایندهای داخلی از اسناد و مدارک مربوط به این منظرها استفاده شد. برای استخراج میزان تحقق سایر شاخصها سه پرسشنامه تدوین گردید. برای تحلیل دادههای شاخصهای نسبتی از درصد تحققق شاخصها و برای شاخصهای فاصلهای از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد.یافته: جامعه مورد بررسی در منظر مالی به 95/، در منظر مشتری به 49/، در منظر فرایندهای داخلی در شاخصهای پرسشنامهای به 75/ و در شاخصهای غیر پرسشنامهای به 8/57، و در منظر رشد و یادگیری به 65/ اهداف از قبل پیشبینی شده دست یافته است.نتیجه: معاونت برنامهریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان نتوانسته به 100 درصد اهداف تعیین شده دست یابد، اما عملکرد آن در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
Background: The research devoted to evaluate the performance of an organization based on a balanced scorecard approach.Purpose: Evaluate the performance of Planning and Development Department of Khuzestan Steel Company in 1393 based on a balanced scorecard approach.Methodology: This study is applied and descriptive methods. The population of this research includes managers, employees and customers of Department. Using previous research as well as the strategies, indicators compiled by the previous and interviews with experts the indexes of four perspectives were formulated. To measure the financial perspective and some indexes of internal processes the documents related to this perspective were used. Three questionnaires were developed to extract the realization of other indexes. For analysis of ratio data the fulfillment percentage of indexes and for interval scale indexes single-sample t-test were used.Findings: The surveyed population has achieved most objectives, that is, 95% financially, 49% concerning customers, 75% in questionnaire indexes and 57.8% in non-questionnaire indexes of Internal Processes, and 65% for Growth & Learning.Result: the Planning and Development Department of Khuzestan Steel Company failed to archive all objectives but its performance in desired situation.
_||_