شَد و مجلس شَد 1
محورهای موضوعی : تاریخ و تمدن اسلامی
1 - ندارد
کلید واژه: شَد, کمربستن, آیین های تشرف, فتوت, اصناف,
چکیده مقاله :
شَد میان بندی نمادین بوده که هنگام تشرف و پیوستن به سلک جماعات اهل فتوت، اصناف و برخی طریقت های صوفیه، در مراسمی آیینی و در مجلسی با حضور اعضای پیشین، به کمر فرد تازه وارد ومبتدی بسته می شده است؛ با برگزاری آیین شد، شخص به عضویت دائمی یا آزمایشی جماعات یادشدهدرمی آمد. این آیین که دست کم تا سده هفتم هجری پیشینه دارد، تا دوره حاضر برای نمونه نزدبرخی سلسله های متصوفه- ادامه یافته است. شد، افزون بر این که نشانی از تأیید عضویت جماعاتیادشده بوده، کارکردهای دیگری نیز داشته است؛ چنان که نزد پیشه وران و اهل بازار، شد عضو، به نوعیداشته لُبس خرقه پروانه کسب او شمرده می شده، و در بین برخی متصوفه کارکردهایی شبیه آییناست.کارکردها، تاریخچه، جنس و شکل و ویژگی های ظاهری، شرایط مشدودان و جزئیات مراسم ومجلس شد، بر اساس فتو تنامه ها و کس بنامه ها (به ویژه فتوت نامه های پارسی که در پژوهش هایپیشین کمتر به آنها پرداخته شده) در این مقاله بررسی شده اند.
"Shadd" is a symbolic belt which was being tied around the waist ofthe neophytes and novices of fityān, aṣnāf and some sufi communitiesin an initiation ceremony where the earlier waist-tied (mashdūd)members presented. By this ceremony, the person became,provisionally or permanently, a member of the aforementionedcommunities. It has been emerged at least in the 7th century andcontinued in some Sufi orders so far. In addition to be a sign ofacceptance in the mentioned groups, shadd has also functioned insome other ways; among the traders, it has somehow been as a licensefor their job and among some Sufis functioned as lubs i khirqaceremony. In this paper, the function, history, material, apparentfeatures, conditions and terms of mashdūds ceremony details havebeen investigated. The study is based on the futuwwat-nāmas andkasb-nāmas, particularly the Persian ones which have been seldomstudied in previous surveys.